Julkaistu: 23.08.2016 01:58

Pyöräilijöiden voittoko!

Kun kirjoittaa mielipidepalstalle, tekstin ei tarvitse olla täyttä faktaa, koska kysymyksessä on oma mielipide. Kun kirjoittaa asia-artikkelin (Olli-Pekka Jasu, SS 18.8.) tulee pysyä ainakin pääosin esim. tutkitussa tiedossa, kun sitä on saatavissa! Jasun mukaan kiertoliittymä  on pyöräilijöiden voitto. Tämän johdosta hieman tutkittua tulosta.

Kiertoliittymä todettiin pyöräilijöiden kannalta ongelmalliseksi (Tiehallinto, 2008, Sakari Montonen). Kiertoliittymässä suurin loukkaantuneiden joukko oli pyöräilijät ja mopoilijat (34,5%). Yli puolet onnettomuuksista johti loukkaantumiseen.

Jasu selvittää aivan oikein, että autoilijoiden tulee sekä risteykseen tullessaan että sieltä poistuessaan väistää siellä olevia pyöräilijöitä. Niin tulisi! Suurimmaksi ongelmaksi muodostuukin se, että kolmannes autoilijoista ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan (Tiehallinnon selvityksiä 25/2000) ja vilkkua käytti poistuessaan liittymästä vain 37 % (Tiehallinto, Harri Kuurio 23.12. 2012)

Turvallisuuden parantaminen ympyrässä ei ole kohdistunut kaikkiin kulkumuotoihin tasapuolisesti (Sauli Sarjamo, insinöörityö 2013). Tämänkin suunnitelman eräs tärkeä kriteeri oli autoilijoiden turvallisuuden lisääminen. Vaaralliset törmäykset voisivat edellisen mukaan jopa lisääntyä!

Tulokaistoja risteykseen on kirjoittajan mukaan kaksi ja Turuntiellä jopa kolme. Olen laskenut ne paikan päällä useaan kertaan ja todennut, että joka suunnasta tulokaistoja on kolme. Väite siitä, että tulijat käyttävät tullessaan risteykseen lähes poikkeuksetta keskimäistä kaistaa, ei pidä paikkaansa!

Voisiko joku selvittää, miksi tilattiin Destialta kiertoliittymäsuunnitelma. Lähtökohtana uudistamishankkeellehan oli, mikäli olen oikein ymmärtänyt, vanhentuneet liikennevalot. Niissä on todella korjattavaa, mutta nykytekniikalla niiden saattaminen ajan tasalle ei mielestäni ole kovin vaikeaa tai kallistakaan. Lausunnon suunnitelmasta on antanut lahtelainen apulaispoliisipäällikkö ja sen ovat nähneet  Lounean, Forssan Verkkopalveluiden ja Vapon edustajat. Paikallinen viranomaislausunto puuttuu!

Vuosia sitten Forssaan ei saatu millään kiertoliittymää esim. Urheilukentänkadun risteykseen. Nyt sellainen pitäisi väkisin saada paikkaan, johon sen rakentamiselle ei ole perusteita. Sellainen olisi voitu rakentaa esim. Tammelantien päähän, koska risteyksessä ei juuri ole kevyttä liikennettä.

Kiertoliittymässäkin voi joutua odottamaan vuoroaan. Tutkimuksen mukaan odotusaikojen ero oli hyvin pieni. Liittymien palveluluokituksen (HCM 2000) mukaan valo-ohjatussa ja ohjaamattomassa risteyksessä viivytysaikojen ero oli 0-5 s, jos liittymä oli erittäin hyvä tai hyvä. Ero ei ole merkittävä heikommissakaan risteyksissä. Muutaman sekunnin takia ei kannata mielestäni riskeerata turvallisuudessa!

Kaikkien päättäjien olisi syytä miettiä kahden ammattihenkilön esittämiä mielipiteitä (nimim. MOT ja Matti Kulmala, FL) asiasta, ennen kuin ruvetaan tekemään ratkaisua, joka varsinkin liikenneturvallisuutta ajatellen on varsin kielteinen ja merkitsee kevyen liikenteen – varsinkin lasten ja vanhusten kohdalla – turvallisuuden kannalta paluuta vuosikymmeniä taaksepäin ja on autoliikenteen joustavuuden kannaltakin vähintään kyseenalainen.

Olen edelleen sitä mieltä, että liikennevalot ko. risteyksessä on varsinkin lasten ja vanhusten turvallisuuden kannalta paras ja lisäksi halvin vaihtoehto, eikä aiheuta läheisiin risteyksiin muutospaineita.

Pentti Kaunisto

Forssa

Julkaistu: 16.02.2018 05:00

Vuoden 2018 kulttuurin tarjoilu Forssan seudulla on avattu. Runsaslukuisen yleisön kokoama ForssaAxelin järjestämät 28:nnet Tyykijazzit svengasivat tukevasti Työviksellä. Kiitokset järjestäjille onnistuneesta ohjelmapaketista.