Julkaistu: 17.07.2017 05:00

Mainonta luo kulutushysteriaa

Nykyaikana tuntuu, ettei ihmiselle riitä mikään, vaikka moni elääkin niukkuuden aikaa. Monenkin ihmisen täytyy saada aina vaan lisää ja uutta, vaikka kaapit ovat täynnä tavaraa. Näinkö me onnellisuutemme lisäämme?

Osasyy ihmisten kulutushysteriaan ilmeisesti on kaikkialla meitä ympäröivä mainonta.

Torsten Bunde Veble oli norjalais-yhdysvaltalainen sosiologi ja taloustieteilijä. Hän kirjoitti tunnetuimman teoksensa Joutilas luokka jo 1889. Hän käsittelee kirjassaan tuhlailevaa elämänmuotoa, esimerkiksi ylellisten ja näyttävien kulutushyödykkeiden tarpeetonta hankintaa ja niiden käyttöä, eli niin sanottua kerskakulutusta, tätä kerskakulutusta tapahtui ja tapahtuu eniten ylemmässä luokassa.

Kerskaileva elämänmuoto on yhteiskunnan kehityksen myötä saanut lisämausteen, kun mainos on astunut kuvaan ja lisännyt ihmisiin kohdistuvaa kulutushysteriaa.

Turhuuksien oston suurena vaikuttajana on myös se, miten rahaa on ja sen jakautuminen ihmisten ja kansakuntien kesken.

Kiirekulttuuri ja talouskasvu on asetettu keskeiseksi talouspolitiikan päämääräksi. Sen seurauksena kulutushysteria lisää mitään tekevien roskatavaroiden suurta hankintaa ja niiden käyttöä. Tämän hetken maailma on myös kulutushysteriaan kannustava.

Nykypäivän ostovimmalta on vaikea välttyä ja se on etenkin heikkojen luonteiden vaara. Ovesta ulos astuessamme kohtaamme mainontaa kaikkialla, silmämme ei voi ohittaa esimerkiksi esillä olevia mainoskylttejä.

Mainoksilta ei voi säästyä, sillä sitä tulee muutamassa päivässä postilaatikko täyteen. Katsoessamme televisiota monessakin tunnin ohjelmassa on pian kolmasosa suoria mainoksia ja myös piilomainontaa ohjelmissa. Tuotteiden mainonta myös nostaa niiden hintaa, sillä eivät ne painotuotteet mitään halpoja ole.

Facebook tekee jatkuvasti kohdennettua mainontaa, ja olemme somessakin jatkuvasti alttiina ärsykkeille.

Ei oikeastaan ole yhtään ihme, että yhä useammat ovat rahavaikeuksissa elettyään yli varojensa.

Yhteiskuntamme kun on kuluttamiseen kannustava, että mikään ihme ei se siinä mielessä ole.

Toisaalta onhan sekin huomioitava, että jos ihmiset eivät kuluttaisi, monelta menisi työ alta, ja liiketoiminnalle on tärkeää, että ihmiset ostavat.

Kulutuksen lisääntyminen on joidenkin mielestä välttämätöntä riippumatta sen mielekkyydestä.

On itsestäänselvyys, että talouden kasvu tulee aikanaan tiensä päähän. Miksi ei ymmärretä tosiasiaa, että jos nykyisen kaltainen tuhlailevuus jatkuu tai laajenee entisestään, se tuhoaa lopulta lähes kaikki luonnonvarat?

Nykyihminen maapallolla ahneudessaan vaan ei näytä tajuavan, eikä välitä vähääkään säästää luonnonvaroja. Tai vaikka sen tajuaisikin, ajattelee vaan omaa kulutushyvinvointiaan, ei tulevien. Joskin on ajattelevia ihmisiä, mutta heidän äänensä enemmistön massa vaientaa kuoliaaksi.

Taisto Levo

Julkaistu: 25.11.2017 05:00

Allekirjoittanut on vuosien saatossa lukenut suurvalta USA-vastaisia kirjoituksiasi. Ei Suomi liity Natoon – juna meni 1990-luvun alkuvuosina.

Henkinen pelkotilamme Suomessa jatkuu. Historia todistaa nämä painolastit.