Julkaistu: 13.01.2018 04:55

Washington Post: CIA uskoo Venäjän armeijan hakkerien olleen Petja-verkkohyökkäyksen takana

Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu CIA pitää Venäjän armeijan hakkereita syyllisinä Ukrainassa ja maailmalla tietokoneita lamauttaneeseen Petja-verkkohyökkäykseen. Asiasta uutisoi Washington Post lähteisiinsä vedoten.

Viime kesäkuussa alkanut verkkohyökkäys saastutti pankkien, energiayhtiöiden, Ukrainan hallituksen virkamiesten ja lentokentän tietokoneita ja tuhosi niiltä tiedostoja. Ukrainan lisäksi tietokoneita saastui muun muassa Tanskassa, Intiassa ja Yhdysvalloissa.

CIA:n salaiseksi luokiteltua raporttia lainaavien Washington Postin lähteiden mukaan CIA totesi marraskuussa, että Venäjän sotilastiedustelupalvelu GRU loi haittaohjelman "suurella todennäköisyydellä". CIA ei ole kommentoinut asiaa lehdelle.

Nato puhui aiemmin "valtiollisesta toimijasta"

Hyökkäys alkoi Ukrainan perustuslain juhlapäivänä. Tietoturva-asiantuntijat ovat jo aiemmin sanoneet, että Petjan ensisijaisena kohteena oli ilmeisesti juuri Ukraina.

Naton kyberosaamiskeskus arvioi viime kesänä, että haittaohjelman on suurella todennäköisyydellä laittanut liikkeelle joko valtiollinen toimija tai valtion ulkopuolinen toimija valtion tuella tai avustuksella. Nato ei nimennyt mitään valtiota epäillyksi hyökkäyksen toteuttajaksi.

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU kertoi viime vuonna saaneensa todistusaineistoa siitä, että Venäjän turvallisuusviranomaiset olivat osallisina verkkohyökkäyksessä. SBU kertoi myös yhdistäneensä hyökkäyksen aiempiin Venäjän tekemiin kyberhyökkäyksiin.

Venäjä on kiistänyt syytökset.

Petja-ohjelma lukitsi saastuneet tietokoneet, salasi niiden tiedostot ja vaati rahaa tiedostojen palauttamisesta. Lunnaiden keruutapa oli kuitenkin niin huonosti järjestetty, että Naton kyberosaamiskeskus sanoi, ettei se usko haittaohjelman olleen lunnasrahojen perässä olleiden rikollisten työtä.

Julkaistu: 20.07.2018 22:47
Multiple images

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne pahoittelee sitä, että Aamulehden päätoimittajan paikkaa hakeneelle Päivi Anttikoskelle on syntynyt se käsitys, että tämän perhetilanne olisi ollut este hänen palkkaamiselleen.

Julkaistu: 20.07.2018 22:12
Multiple images

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne pahoittelee sitä, että Aamulehden päätoimittajan paikkaa hakeneelle Päivi Anttikoskelle on syntynyt se käsitys, että tämän perhetilanne olisi ollut este hänen palkkaamiselleen.

Julkaistu: 20.07.2018 20:03

Porissa Technip Finland Offshore -yhtiön omistama Mäntyluodon telakka palaa maanantaina suomalaisomistukseen, kertovat Kauppalehti ja Satakunnan Kansa. Porilaislähteiden mukaan telakan ostajiin kuuluu sen nykyistä johtoa, kuten Tapio Tolsa, Axel Nordenswan ja Manu Grönlund.