Julkaistu: 14.02.2018 13:24

Kiina-ilmiö vyöryi verkkokauppaan

  • Posti käsitteli 15 miljoonaa Kiinasta tullutta kirjelähetystä viime vuonna. Ne joudutaan käsittelemään käsin. Kuva on Postin lajittelukeskuksesta Helsingistä.

Pikkupaketteja kulkee tasaisena virtana keskiviikkona Postin jakelukeskuksessa Helsingin Ilmalassa. Jokainen lähetys lajitellaan käsin. Mitä ihmettä? Missä on automaattinen käsittely?

Ei missään, kun on kyse kiinalaisista kirjepaketeista.

Posti on helisemässä Kiinasta tulevan kirjevyöryn kanssa. Viime vuonna kirjeitä käsiteltiin noin 15 miljoonaa kappaletta, ja kova tahti jatkuu.

Postin teettämä tutkimus todistaa, että suomalaiset ostavat eniten kiinalaisista verkkokaupoista tavaraa. Eurooppalaisten verkkokauppojen suosio puolestaan laskee.

Ongelmana on se, että kiinalaiset verkkokaupat lähettävät Kiinasta Suomeen ja muihin Euroopan maihin pientavaraa pääasiassa kirjelähetyksinä. Tämä on verkkokaupalle halvin tapa lähettää toimituksia. Kiinalaisten lähettämissä kirjepaketeissa ei ole sellaista seurantajärjestelmää, jota Posti voisi hyödyntää. Suurimmassa osassa tapauksista lähetyksen tietoja ei ole digitaalisessa muodossa. Siksi paketit joudutaan käsittelemään käsin.

Postista kerrotaan, että maailman postiliiton sopimuksiin perustuva jakelukorvaus Euroopan posteille on hyvin pieni, eikä se kata todellisia kuljetus- ja lajittelukustannuksia.

-Järjestelmä on luotu ennen kuin koko verkkokauppaa oli olemassa, sanoo Postin kansainvälisestä kirjeliiketoiminnasta vastaava Noora Laaksonen.

Laaksosen mukaan postin alalla puhutaan vahvasta Kiina-ilmiöistä.

Kiina on edelläkävijä verkkokaupassa ja se on pantu merkille myös Yhdysvalloissa. Nyt puhutaan jo niin, että mitä Kiina edellä, niin sitä muut perässä.

-Kiinalaiset ovat myös erittäin taitavia keksimään uusia kampanjoita ja juhlapäiviä.

Mustan perjantain rinnalle on kehitetty 11.11 eli sinkkujen päivä ja vastaavasti 12.12 pariskuntien päivä. Elokuussa on takaisin kouluun -kampanja.

Sekä Posti että Kaupan liitto vetoavat suomalaisiin kuluttajiin, jotta oman maan verkkokaupan kilpailukyky paranisi.

Posti voi kilpailla muun muassa toimitusnopeudella. Vertailun vuoksi Kiinasta tilatut paketit viipyvät matkalla keskimäärin 4-5 viikkoa.

Molemmat peräänkuuluttavat myös yhtäläisiä pelisääntöjä ja verotuskäytäntöjä verkkokauppaan.

Kun EU-maiden kansalaiset tekevät ostoksia unionin ulkopuolella olevista verkkokaupoista, niin EU:n arvonlisäverodirektiivin mukaan vero voidaan jättää perimättä enintään 22 euron arvoisista lähetyksistä. Suomi on päättänyt käyttää tätä mahdollisuutta.

On hyvä huomata, että 95 prosenttia Kiinasta tilattavista lähetyksistä jää arvoltaan alle tuon 22 euron rajan, eli arvonlisäveroa ei tarvitse huomioita.

Kaupan liiton toimitusjohtaja
Juhani Pekkala toteaa, että Suomen pitäisi korjata epäkohta verotuksessa pikaisesti. EU-tasolla on jo päätetty, että veroetu poistuu vuonna 2021.

Miksi odottaa sinne asti, hän kysyy.

Muun muassa Ruotsi perii jo nyt arvonlisäveron ale 22 euron lähetyksistä.

Mitä sitten Kiinasta ostetaan?

Postin mukaan sieltä tulee muun muassa pienelektroniikkaa, kosmetiikkaa, vaatteita ja asusteita.