Julkaistu: 03.04.2018 09:19

Bernerin visiossa dronekenttien verkosto korvaa Malmin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) haluaa uudenlaisen kaupunkikenttien verkoston pienlentoliikenteelle. Tällainen verkosto korvaisi lakkautettavan Helsingin Malmin lentokentän.

Berner arvioi, että osa Malmin nykyisistä toiminnoista voitaisiin ehkä siirtää Vantaalle ja osa enintään sadan kilometrin säteelle.

Uudenlaiset eri puolille Suomea sijoittuvat kaupunkikentät palvelisivat monipuolista käyttäjäkuntaa ja kasvavaa droneliikennettä.

- Tarvetta on tulevaisuudessa entistä enemmän pienilmailua tukeville kaupunkikentille ja asuinalueiden lähistön kentille. Dronekäyttö yleistyy ihmisten ja tavaroiden kuljetuksessa ja laajenee erilaisiin palveluihin.

Konsepti kentille olisi samantapainen kuin Tukholman Brommassa, mutta merkittävästi kevyempi. Esimerkiksi ilmailuaktiivien rakennuttama Kymenlaakson Pyhtään lentokenttä tarjoaa Bernerin mielestä kiinnostavia mahdollisuuksia.

Malmin tulevaisuus on jälleen esillä kenttää koskevan kansalaisaloitteen vuoksi. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta ehdotti hiljan, että ilmailutoiminnan säilyttämistä Malmilla vaatinut kansalaisaloite hylätään.

Dronet ovat yhä useammin törmäysvaarassa lentokoneiden kanssa

Lennokki- eli dronetoiminnan voimakas yleistyminen on lisännyt myös vaaratilanteita.

Viime vuonna Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi listasi kuusitoista läheltä piti -tilannetta, jossa drone ja lentokone tai helikopteri olivat törmäyskurssilla. Vuonna 2016 niitä oli kymmenen.

Kaikkiaan erityyppisiä vaara- ja ongelmatilanteita tai määräysten rikkomisia sattui viime vuonna melkein viisikymmentä ja vuonna 2016 kolmisenkymmentä. Vuonna 2015 vastaava luku oli viitisentoista.

Kaupallisen dronetoiminnan kasvu muuttaa määräykset koko EU-alueelle. Parhaillaan tekeillä olevan yhteisen säännöstön ensivaiheen pitäisi olla voimassa ensi vuonna.

Tavoitteena on älyteknologian ja automatiikan keinoin valvoa liikennettä samaan tapaan kuin lentokoneitakin. Tämä edellyttää laitteiden rekisteröinnin lisäksi niiden tunnistettavuuden ja seurannan parantamista sekä ilmatilan käytön sopimuksia. Tunnistamisteknologiana voisi olla esimerkiksi droneen kiinnitettävä siru, sen "rekisterikilpi".

Ohjausta tarvitaan

Droneliikenne kulkee alle 150 metrissä ja sitä pitää ohjata, jotta lennokit eivät törmäilisi toisiinsa tai esteisiin ja aiheuttaisi vaaraa. Tämä tarkoittaa muun muassa, että jokaisen lennokin liikkeitä voidaan seurata etäyhteydellä ja laitteiden lentoreitit määritellään etukäteen niin, ettei kolareita satu.

- Dronemäärä lienee tulevaisuudessa hyvinkin suuri. Laitteissa pitää siis olla kyvykkyys tunnistautumiseen ja autonomiseen väistämiseen, sillä niitä on niin paljon, että lennonjohtajat eivät olemassa olevilla järjestelmillä pysty valvomaan ja johtamaan droneliikennettä. Mutta tiedot lennokeista voisivat kulkea meidän järjestelmämme kautta, arvioi ilmatilan hallinnasta ja lennonjohdosta vastaavan ANS Finlandin johtaja Pasi Nikama.

Erityisen vahvasti dronekäyttö kasvaa esimerkiksi erilaisissa tarkastus- ja valvontatehtävissä. Näitä voivat olla sähkölinjojen, rakennusten, laitosten tai siltojen kuntotarkastukset, etsintä- ja kuvaustehtävät sekä maa- tai metsätalouden ja kuljetusalan palvelut sekä liikennevalvonta. Myös media ja erilaiset vapaa-ajan palvelut hyödyntävät droneteknologiaa yhä useammin.

Kommentit

Toiminnothan voisi siirtää Forssaan Malmilta
Kaupungin päättäjät olkaa aktiivisempiä
Voisi piristää kaupungin Imagoa

Julkaistu: 16.08.2018 03:18

Yhdysvaltain Floridassa niin sanottu punainen vuorovesi -ilmiö eli haitallisen levän runsas kukinta on surmannut suuret määrät delfiinejä, kilpikonnia ja kaloja. Floridan lounaisrannikolle on rantautunut jo yli 100 tonnin edestä kuolleita mereneläviä.

Julkaistu: 16.08.2018 01:38

Yksi ihminen loukkaantui vakavasti peräänajossa Kehä III:lla Helsingissä myöhään keskiviikkoiltana. Pelastuslaitoksen mukaan pakettiautosta puhkesi rengas kesken ajon. Onnettomuus sattui, kun kuljettaja yritti vaihtaa kaistaa siirtyäkseen sivuun.