Julkaistu: 15.04.2018 18:11

Vuosi Forssassa, tuotanto kasvussa

  • Arctic Milkin toimitusjohtajan, juustomestarin Juha Lundströmin mukaan yrityksen kasvattaminen laman keskellä oli yhtä taistelua. Nyt kasvua vauhdittaa suomalaisten kohentunut taloustilanne, joskin ulkomailta tuotava halpajuusto nakertaa myyntiä.
  • Maija Puusaari pakkaa leipäjuustoa, joka valmistetaan käsityönä Forssassa. Toimitusjohtajan mukaan Arctic Milkin on vaikea kilpailla hinnoissa, mutta laadussa kilpaileminen on sitäkin helpompaa.

Meijerituotteita valmistava Arctic Milk siirsi tuotantonsa vuosi sitten Atrian entiseen logistiikkakeskukseen Forssaan. Toimitusjohtaja ja juustomestari Juha Lundströmin mukaan vuosi on osoittanut, että Forssa on tuotantolaitokselle paras mahdollinen kaupunki.

Yritys toimi aiemmin Kiuruvedellä, josta välimatkat suurempiin kaupunkeihin ovat pitkiä ja rahtikustannukset korkeita. Forssaan muutto laski huomattavasti rahdin aiheuttamia menoja.

 

Toimitusjohtaja keksii logistiikan lisäksi muitakin hyviä syitä yrittää Forssan seudulla: täällä vesi on laadukasta, työvoiman saatavuus hyvää, raaka-aine on paikallista, yhteistyökumppaneita riittää, paikalliset sikalat ottavat vastaan juustojen herat ja viemärilaitos toimii.

Forssaan muutto on kasvattanut Arctic Milkin tuotantoa 25 prosenttia. Nyt yritys valmistaa joka viikko noin 6000 kiloa leipäjuustoa ja 600–800 kiloa muita juustoja. Liikevaihto oli viime vuonna 2 miljoonaa euroa. Lundström odottaa sen kasvavan tänä vuonna 10–15 prosenttia. Arctic Milkin tuotteet ovat tehneet aiempaa paremmin kauppansa erityisesti Turussa ja Tampereella.

-Forssassa valmistetut, Forssan seudun maidosta tehdyt juustot ovat lähiruokaa koko Etelä-Suomelle. Puhdas lähiruoka kiinnostaa, Lundström sanoo.

 

Forssan seudulla on vielä yksi yrittäjälle suosiollinen etu, joka saa Lundströmiltä nöyrät kiitokset:

-Paikallisilla pankeilla on aito motivaatio pitää yritykset elinvoimaisina. Voin sanoa suoraan, että ilman Ypäjän Osuuspankkia ja Someron Säästöpankkia emme olisi nyt tässä. Arctic Milk olisi kuollut ja kuopattu.

 

Lundström viittaa erityisesti vuoteen 2013. Silloin Arctic Milk teki 100 000 euroa tappiota, koska alihankintasopimus päättyi silloisen markkinointikumppanin kanssa.

Oli tehtävä radikaali valinta: joko toiminta lopetetaan tai sitten toimintaa kehitetään.

Arctic Milk valitsi vaihtoehdoista viimeksi mainitun.

-Päätimme alkaa valmistaa tuotteita vain oman brändin alla ja tulla oikeasti tunnetuksi. Kiersimme myyntipäällikkö Tommi Nevalaisen kanssa K-marketista toiseen esittelemässä tuotteitamme. Ne olivat kiireisiä aikoja, mutta toivat kasvun.

Laman aikana kasvaminen ei ollut helppoa. Erityisen hankalan kasvusta teki se, että Arctic Milkin juustot valmistetaan pitkälti käsityönä. Hinta ei siis ole koskaan ollut yritykselle kilpailuvaltti. Uhkana on myös ulkomailta tuotu halpa juusto, joka myydään kuluttajille suomalaisten merkkien alla.

-Arctic Milk voi kilpailla vain laadussa. Meidän on tehtävä niin hyviä tuotteita, että kuluttaja valitsee ne toisenkin kerran. Vain sillä menestymme.

 

Resepti näyttää toimivan.

Artic Milk työllistää tällä hetkellä 18 työntekijää ja tekee suuria suunnitelmia tulevaisuudelle.

-Kun itäraja aukeaa, aloitamme viennin Venäjälle, Lundström sanoo.

Tällä hetkellä yritys vie pieniä määriä tuotteita Baltian maihin. Myös Ruotsi houkuttelee, koska siellä syödään perinteisesti paljon leipäjuustoa.

Viennin lisäksi yritys kehittelee uusia tuotteita. Lundström suunnittelee toteuttavansa pitkäaikaisen unelmansa kirnuta voita. Sitä varten tehtaalle on jo hankittu kirnu.

Unelmien toteuttaminen ja laajentaminen ovat lähitulevaisuudessa ajankohtaisia, koska tuotantotilat Atrian vanhassa logistiikkakeskuksessa mahdollistavat paljon.

Tilaa on riittävästi, vuoroja voitaisiin vielä lisätä ja tontilla on tarpeen vaatiessa jäljellä rakennusoikeuttakin. Plussaa on myös se, että tärkeä yhteistyökumppani Jokioisten meijeri toimii saman katon alla ja lastauslaiturit toimivat erityisen huolettomasti.

-Investoimme noin 350 000 euroa näihin tiloihin. Päätös oli viisas. Tilat palvelevat pitkään ja täyttävät monenlaiset tarpeet, Lundström sanoo. FL

 

Arctic Milk

Ypäjällä vuonna 2010 perustettu meijerituotteita valmistava yritys.

Muutti pian perustamisensa jälkeen Kiuruvedelle omaan meijeriin.

Siirsi tuotannon Forssaan 18. huhtikuuta vuonna 2017.

Tunnetuin tuote on leipäjuusto, jonka resepti on 1930-luvulta.

Muita tuotteita ovat esimerkiksi munajuusto, piimäjuusto, maitojuusto, cheddarit, jogurtti, viili ja kermajuustot.

Valmistaa tuotteensa Forssan alueen tilojen maidosta.

Valmistaa joka päivä noin 1500 kiloa leipäjuustoa.

Käytti vuonna 2017 maitoa 1,6 miljoonaa litraa ja maksoi siitä Valiolle yli 700 000 euroa.

Työllistää 18 henkilöä.

Myy tuotteita koko maahan.

Haluaa kasvattaa tuotantoa ja valmistaa tuotteita myös vientiin.

Ostaa myös Vuohitila Tähden tuotteita ja myy niitä oman brändinsä alla.

Julkaistu: 19.04.2018 20:22
Multiple images

Jokiläänin kansalaisopiston kevätnäyttelyn pystytysryhmä tekee tarkkaa työtä. Mielessä on vuoden teema Opistosta rytmiä elämään, kun kunnostettu kaappi etsii paikkaansa matolta ja lasi sen hyllyltä. Viereen sopii tikkujen tarkkaa rytmiä toistava peite. Joku voisi laskea matolle käsilaukunkin.

Julkaistu: 19.04.2018 18:13

Suunnistuskausi käynnistyy Lounais-Hämeessä ensi tiistaina alkavilla Forssan iltarasteilla Tammelan liikuntakeskuksessa.

Lounais-Hämeen Rastin suurin ponnistus odottaa kuitenkin ensi vuonna, kun seura järjestää syyskuussa sprinttisuunnistuksen SM-kilpailut Forssassa.