Julkaistu: 17.04.2018 07:18

Nuoria kiinnostavat tv-ohjelmat, mutta ei vanhanaikainen tv-ruutu

Television katselua tarkkaillaan entistä perusteellisemmin, kun Finnpanel mittaa katselua jatkossa kaikilta päätelaitteilta, myös mobiililaitteista. Tässä Suomi on yhtiön mukaan ensimmäisten maiden joukossa. Tv-mittaritutkimus kattaa nyt myös mediatalojen videopalvelut Areenan, Katsomon ja Ruudun.

- Uuden menetelmän avulla saamme selville katsojaprofiilit ja kohderyhmittäiset katsojamäärät myös online-katselusta. Nyt tiedämme tarkkaan, mitä kansa katsoo. Tämä auttaa mediataloja kehittämään sisältöjään ja palveluitaan, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun tiedotteessa.

Mediatalot eivät ole ainoita tarkemmasta mittauksesta kiinnostuneita.

- Myös mainostajia kiinnostaa tietää, miten eri alustat toimivat videomainonnan välittäjinä, toteaa MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin tiedotteessa.

Finnpanelin mukaan uudistettu mittaus paljastaa muun muassa sen, että nuoret tuijottavat entistä harvemmin tv-vastaanotinta, mutta katsovat televisiota muilta laitteilta.

Tutkimuksessa selvisi, että esimerkiksi pääsiäisen aikaan tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet toivat kahden viikon aikana 25 prosenttia lisää katselua MTV:n, Nelosen ja Ylen sisällöille nuorissa kohderyhmissä.