Julkaistu: 16.05.2018 20:29

Invaparkki houkuttelee laiskojakin kuskeja

  • Erkki Pyykkö ajaa myös itse autoaan. Avustajakoira Eetu avustaa - ei tosin ajamista.

Invaparkkien väärinkäyttö kauppojen pysäköintialueilla lukeutuu ikuisuusaiheisiin, johon ei ainakaan olemattomalla valvonnalla saada parannusta.

Invalideille merkityt parkkiruudut on sijoitettu lähimmäs kauppojen sisäänkulkua, jotta liikuntarajoitteisten kaupassa käynnit sujuisivat mahdollisimman vähällä vaivalla.

Invaparkkien sijainti lähimpänä kaupan ovea houkuttelee ruutuihin kuitenkin myös laiskoja tai välinpitämättömiä kuskeja, joilla ei ole oikeutta invapaikkojen käyttöön.

- Välillä tulee veemäisiä tilanteita. Minulle on tultu sanomaan ettei pakettiautolla saa ajaa invapaikalle. Samat ihmiset ajoivat sitten itse invaruutuun, vaikkei heillä ollut invatunnusta.

- Lempäälän Ideaparkissa meinasi kerran tulla käsirysy, kun pysäköin autoni sellaiseen paikkaan, johon valittajan mielestä ei olisi saanut pysäköidä, kertoo forssalainen pyörätuolilla ja pakettiautolla liikkuva invalidi, joka ei halua nimeään julkisuuteen.

- Jotkut ihmiset ovat invaparkkien suhteen välinpitämättömiä. Tällaisia löytyy etenkin vanhemmista ihmisistä ja toisaalta nuoremmista naisista, jotka eivät vain välitä lainrikkomisesta.

- Forssassa markettien parkkipaikoilla saisi olla enemmän invapaikkoja, etenkin kun osaa käytetään väärin. Talvi on pahinta aikaa, kun vanhemmat ihmiset ajavat kelin vuoksi lähemmäs kaupan sisäänkäyntiä. Lisäksi invapaikkoja käytetään myös lumenkeräyspaikkoina. Talvella pyörätuolin kanssa on vaikea liikkua, kun pyörät uppoavat lumeen ja sohjoon, forssalaisinvalidi toteaa.

 

Forssan Seudun Invalidien varapuheenjohtaja Erkki Pyykkö on puolestaan pääosin tyytyväinen Forssan invaparkkitilanteeseen.

- Minulla ei ole juurikaan huonoja kokemuksia, mutta sairaalan ja terveyskeskuksen parkkipaikoilla saisi kyllä olla enemmän ruutuja invalideille. Talvi on ongelmallisinta aikaa, Pyykkökin sanoo.

 

Invaparkkien käytössä taikakorttina toimii invatunnus eli virallisemmin vammaisen pysäköintilupa. Se on henkilökohtainen ja se myönnetään vammaiselle henkilölle, joka voi ajaa itse tai häntä voidaan kuljettaa. Tällöinkin lupa myönnetään vammaiselle, ei vammaista kuljettavalle henkilölle. Invatunnuksen saamiseksi henkilöllä on oltava vähintään 80 prosentin liikuntakyvyttömyys.

Invatunnuksella on suuri teho. Sen omistaja voi pysäköidä autonsa pyörätuolimerkillä merkittyjen paikkojen lisäksi esimerkiksi yleisellä alueella paikkaan missä pysäköinti on liikennemerkillä kielletty. Invatunnuksella ei myöskään tarvitse noudattaa liikennemerkein rajoitettua pysäköintiaikaa ja maksullisella pysäköintipaikalla voi pysäköidä ilmaiseksi. Invalindinkin pitää pysäköidessään varmistaa ettei auton paikka aiheuta vaaraa tai häiritse liikennettä.

Invatunnus pitää sijoittaa näkyvälle paikalle auton tuulilasin tuntumaan.

 

Invatunnustakin voi käyttää väärin, sillä se ei siis ole autokohtainen vaan henkilökohtainen. Invakortin saaneen henkilön avustaja, perheenjäsen tai kukaan muukaan ei voi yksin käyttää tunnusta, vaan ainoastaan tunnuksen saaneen seurassa.

- Pääkaupunkiseudulla touhu on mennyt härskiksi. Siellä pysäköinti on joka paikassa maksullista, mutta invakortteja kopioidaan omaan käyttöön, vaikka käyttöoikeutta ei olisikaan, forssalaisinvalidi tietää.

 

Invapaikkojen väärinkäyttöä on Forssassakin vaikea hillitä, kun valvonta on olematonta.

Forssan pysäköinnintarkastaja Asta Jaakkola kertoo, että katujen varsilla olevat invaparkkiruudut ovat yleisen pysäköinninvalvonnan alaisia. Sakkolappu ilmestyy tuulilasiin, jos invaruudussa on auto ilman vaadittavaa tunnnusta.

Markettien parkkipaikoille eli yksityiselle alueelle pysäköinninvalvonta ei sen sijaan ulotu.

- Käyn markettien parkipaikoilla vain pyydettäessä eli jos esimerkiksi kauppias ottaa yhteyttä. Katujen invapaikoilla tilanne on mielestäni hyvä, kun valituksia ei ole tullut, mutta markettien parkkipaikolla tilanne on varmasti villimpi, Jaakkola arvioi. FL

 

Julkaistu: 27.05.2018 05:00
Multiple images

Ruokosuontien uusi kevyen liikenteen väylä tehtiin koululaisten liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Jotkut ovat kuitenkin havainneet ongelmia tien kapeudessa ja reunan nostossa.