Uutiset

Aasian matkailijat vähenivät

Japanilaisnaiset tulivat mielellään Suomeen kesällä, eikä hintatasokaan haittaa. Visit Finlandin mielestä kesän matkailijamäärien notkahduksessa on kyse paluusta normaaliin.
Wada Satsuki ja Ikeda Sanae tulivat Tokiosta Japanista kesällä napapiirille joulupukkia katsomaan ja ihastuivat Suomeen.

Wada Satsuki ja Ikeda Sanae hyppäävät Napapiiriä symboloivan merkkiviivan yli Joulupukin pajakylässä Rovaniemellä. Kaiuttimista kuuluvat joululaulujen melodiat.

He ihmettelevät kysymystä, miksi tulla Suomeen kesällä.

– Miksi ei? Olemme erittäin tyytyväisiä vierailuun Suomessa. Helsingin ja Rovaniemen lisäksi käymme vain yhden päivän matkalla Tallinnassa Virossa, kertoo Wada Satsuki.

He asuvat Tokiossa Japanissa. Työssä käyvinä molempien loma-ajat osuvat kesään, joten se on luonnollinen ajankohta matkustaa ulkomaille.

Kalliiseen Suomeen?

Naiset katsovat toisiinsa.

– Ei Suomi ole kallis maa, Tokiossa on paljon kalliimpaa, sanoo Wada Satsuki.

Juhlavuosi nosti matkailun ennätykseen

Surkealta näyttää kesämatkailun kuva Tilastokeskuksen yöpymistilastojen perusteella, kun tilannetta vertaa vuoden takaiseen. Heinäkuusta tuli vielä heikompi kuin kesäkuusta. Ulkomaalaisten matkailijoiden määrän alamäki hieman loiveni, mutta vastapainoksi kotimaisten matkailijoiden yöpymisten kehitys putosi miinukselle.

Erityisen paljon notkahti Aasiasta tulevien matkailijoiden määrä. Satsukin ja Sanaen maanmiehiä Suomeen matkusti heinäkuussa 12 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Kiinalaisten matkailijoiden määrä notkahti 11 prosenttia. Samaa suuruusluokkaa olivat pudotukset kesäkuussa, kiinalaisten osalta peräti 24 prosenttia.

– Viime vuosi on vertailuvuotena huono, sillä se oli ulkomailta tulevan matkailun osalta poikkeuksellisen hyvä Suomi 100 -juhlallisuuksien ja ulkomaisten matkailusivustojen hehkutuksen vuoksi. Nyt palataan vain normaaliin, tulkitsee Visit Finlandin tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen.

Wakosen mielestä Suomen heikkoa menestystä ei kannata verrata myöskään Ruotsin plusmerkkiseen kehitykseen.

– Suomi on riippuvaisempi Aasian ja Venäjän markkinoista. Sieltä tuleva matkailu on paljon heiluvampaa, mikä johtuu geopolitiikasta, öljyn hinnasta ja kauppasodasta, hän perustelee.

Suomelta puuttuu kesämatkailusta sellainen vetovoimainen tuote kuin esimerkiksi revontulet, lasi-iglut tai joulupukki.

– Mikä olisi kesän ”joulutuote”. Tarvitaan samanlainen ikoni, joka vetää ulkomaalaisia myös kesällä, sanoo Wakonen.

Varakkaiden kiinalaisten lapsille preppausleirejä

Kiinalaisomisteinen Nova Roi -yhtiö tuplaa luksusmökkiensä vuodepaikkamäärän Joulupukin pajakylässä. 39 uutta huoneistoa maksaa useita miljoonia.

Varatoimitusjohtaja Tian Zhang ei ole huolissaan siitä, että kiinalaisten matkailu hyytyisi. Hän esittää kesätuotteeksi peruskouluikäisille kiinalaislapsille suunnattuja summer camp -preppausleirejä. Niillä varakkaiden kiinalaisten lapset käyvät vanhempiensa kanssa muun muassa Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

– Suomen peruskoululla on hyvä maine Kiinassa ja täällä on turvallista. Lapset opiskelevat ja vanhemmat voivat rentoutua kauniissa kesäluonnossa, ehdottaa Zhang.

Ruotsi ja Norja

Päinvastoin kuin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa on pystytty pitämään ulkomailta tulevien matkailijoiden määrä kasvussa myös kesällä. Tosin kiinalaisten ja muiden Aasian maiden matkailijoiden väheneminen näkyy myös naapurimaiden yöpymistilastoissa.

Ulkomaalaisten matkailu Suomeen on ollut toukokuusta alkaen vähäisempää kuin viime vuonna, kun kehitystä arvioi Tilastokeskuksen yöpymislukujen perusteella. Pudotuksen suuruus on vaihdellut, suurimmillaan se oli kesäkuussa -4,2 prosenttia.

Heinäkuussa lähes kaikkien tärkeimpien matkailijamaiden yöpymiset vähenivät. Eniten putosivat aasialaisten yöpymiset. Plusmerkkisiä olivat ranskalaisten, italialaisten, espanjalaisten ja yhdysvaltalaisten yöpymiset.

Uusimmat

Näkoislehti

25.9.2020

Fingerpori

comic