Uutiset Helsinki

Akkukierrätys vauhtiin Suomessa – Sähköautojen akkujen materiaaleja aletaan käyttää uudelleen, eivät päädy enää jätteeksi

Fortum, BASF ja Nornickel aloittavat akkujen kierrätyksessä yhteistyön Harjavallassa. Yhtiöt uskovat vahvaan kasvuun, koska sähköautot yleistyvät nopeasti.
Nornickelin Harjavallan kemikaalitehtaalla työskentelee prosessinhoitaja Ilkka Kallio. Tehtaalla tuotetaan nikkelikemikaaleja ja kobolttisulfaattia, joita käytetään akkuteollisuudessa. Kuva: Kari Mankonen
Nornickelin Harjavallan kemikaalitehtaalla työskentelee prosessinhoitaja Ilkka Kallio. Tehtaalla tuotetaan nikkelikemikaaleja ja kobolttisulfaattia, joita käytetään akkuteollisuudessa. Kuva: Kari Mankonen

Harjavaltaan Satakuntaan syntyy ainutlaatuinen akkujen kierrätystä hoitava ja akkumateriaaleja valmistava yrityskeskittymä. Kolme yritystä, Fortum, BASF ja Nornickel ovat allekirjoittaneet akkujen kierrätystä koskevan aiesopimuksen. Tavoitteena on käytetyistä akuista saatavien metallien suljettu kierto ja uudelleenkäyttö.

Kolmen yrityksen yhteistyössä Fortum hoitaa akkujen kierrätyksen. Fortum osti vuoden alussa Harjavallassa toimivan, hydrometallurgiseen kierrätykseen erikoistuneen yhtiön, Crisolteqin.

Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnan kehitysjohtajan, Tero Holländerin mukaan tarkoituksena on, että akkuja kerätään Suomesta ja koko Euroopan markkinoilta. Nykyisin akut päätyvät pääosin jätteeksi. Akut esikäsitellään ja puretaan ensin muualla ja Harjavaltaan tuodaan vain kierrätykseen menevä materiaali.

Holländerin mukaan akkujen kierrätyksen kasvunäkymät Harjavallassa ovat erinomaiset. Uusia työpaikkoja Satakunnan klusteriin voi syntyä reilusti yli sata. Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n arvion mukaan maailman teillä liikkuisi vuonna 2030 noin 125 miljoonaa sähköautoa, kun nyt sähköautoja on liikenteessä noin kolme miljoonaa kappaletta.

Holländer arvioi, että akkujen kierrätyksestä voisi maailmanlaajuisesti kasvaa noin 20 miljardin euron suuruista liiketoimintaa vuoteen 2030 mennessä. Sähköauton litiumakun ikä on 4-10 vuotta. Uusien akkujen rakentaminen nopeutuu, kun kierrätyksestä saatava materiaali voidaan käyttää akkuteollisuudessa hyväksi.

Fortum laajentaa Crisolteqin oston ja yhteistyön avulla kierrätysliiketoimintaansa, johon tähän asti on kuulunut muun muassa kuluttajapakkausmuovien kierrätys.

Hiilijalanjälki tärkeä

Akkuteollisuuden tarpeisiin nikkeliä ja kobolttia valmistava Nornickel on toiminut Harjavallassa jo 60 vuoden ajan. Nornickelin toimitusjohtaja Joni Hautojärvi pitää yhteistyön tiivistymistä kierrätyksessä erinomaisena asiana.

– Kun sähköautojen kysyntä kasvaa, niin myös akkujen valmistuksessa tärkeiden metallien, nikkelin ja koboltin kysyntä kasvaa. Jotta markkinoiden tarve pystytään tyydyttämään, niin se edellyttää sitä, että kierrätys tulee vahvasti kuvioon mukaan ja pystytään käytetyistä akuista palauttamaan metallit markkinoille takaisin, Hautojärvi sanoo.

Hän uskoo, että Euroopassa akkujen kierrätystä tullaan arvostamaan, koska hiilijalanjälki on hyvin tärkeä.

– Akkuvalmistuksen hiilijalanjäljestä keskustellaan paljon.

BASF rakentaa tehtaan Harjavaltaan

BASF rakentaa parhaillaan Harjavaltaan akkumateriaalitehdasta, jonka toiminta alkaa 2022. BASF:n maajohtaja Tor Stendahl sanoo, että BASF on vahvasti tukemassa EU:n tavoitetta rakentaa Eurooppaan koko akkumateriaalien arvoketju, raaka-aineista lopputuotteeseen autojen valmistajille.

Tärkeä syy BASF:n tehtaan rakentamiseen Harjavaltaan on Nornickelin läheisyys eli se, että akkumateriaalien raaka-aine saadaan läheltä. BASF:n tavoite on lisätä kierrätettyjen raaka-aineiden käyttöä niin pian kuin mahdollista.

Sähköautojen akut valmistetaan tällä hetkellä suurelta osin Aasiassa, mutta myös Euroopassa investoidaan kennotehtaisiin. Autoja Uudessakaupungissa valmistava Valmet Automotive aloitti viime syksynä autoteollisuuden käyttöön tarkoitettujen akkujen tuotannon Salossa.

Kolmen yhtiön yhteistyö

Fortum

Suomalainen, valtion enemmistöomistuksessa oleva energiayhtiö, joka tuottaa sähköä, lämpöä ja jäähdytystä.

Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoimintaan kuuluu muun muassa Riihimäen muovijalostamo.

Yhtiön liikevaihto 2019 oli 5,4 miljardia euroa.

Työllistää noin 8000 ihmistä.

BASF

Saksalainen pörssiyhtiö, jolla on kuusi liiketoiminta-aluetta.

Rakentaa Harjavaltaan akkumateriaalien tuotantolaitosta.

BASF-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 59 miljardia euroa.

BASF-konsernissa on 117 000 työntekijää. Suomen tytäryhtiö työllistää yli sata ihmistä.

Nornickel

Osa venäläistä Norilsk Nickel-konsernia, joka on kaivos- ja metallialan yhtiö.

Maailman suurin palladiumin ja korkealaatuisen nikkelin tuottaja ja suurimpia platinan ja kuparin tuottajia.

Toiminut 60 vuotta Harjavallassa, jossa valmistetaan nikkelikemikaaleja ja metalleja.

Yhtiön liikevaihto Suomessa on noin miljardi euroa.

Työllistää noin 300 ihmistä Harjavallassa.

Uusimmat

Näkoislehti

29.9.2020

Fingerpori

comic