Uutiset

Alkoholin myynti alkoi maltillisesti — Lonkero kävi kaupaksi, kolmosolut dominoi olutmyyntiä

Alkoholilain muuttuminen on toistaiseksi näkynyt kaupoissa maltillisesti. Sekä SOK:n että Keskon liikkeissä tavallinen kolmosolut hallitsi edelleen oluen myyntilukuja.

-Uudenvuodenpäivänä oluen myynnistä yli 90 prosenttia oli alle 4,7 -prosentin vahvuisia juomia. Vahvemman lonkeron myynti oli ensimmäisenä myyntipäivänä yli 50 prosenttia lonkeron kokonaismyynnistä. Uskomme, että myynnin muutokset ovat suhteellisen pieniä pidemmällä aikavälillä, kertoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Kesko on samoilla linjoilla. Sen myynti vastasi pitkälti odotuksia.

-Äärimmäisen isoa myynnin muutosta ei ole nähtävissä. Tuotteet selkeästi kiinnostavat asiakkaita ja varovaista kokeilua on nähtävissä, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Pitkällä aikavälillä alkoholilaki tulee näkymään laajempana juomavalikoimana, mutta muuten myynti tulee pysymään maltillisena.

-Varmaan saadaan jopa satoja uusia tuotteita K-kauppoihin. Kun pienpanimoiden puolelta saadaan lisää olutta, jotka ovat vähän arvokkaampia tuotteita, niin se tulee varmaan nostamaan kategorian arvoa ja myynti kehittyy, sanoo Akseli.

 

Alkoholilain pitkän valmistelun aikana käytiin myös keskustelua siitä, pitäisikö vielä vahvempien juomien, esimerkiksi viinien, myynti sallia tavallisissa ruokakaupoissa. Ajatus torpattiin, mutta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja pysyy positiivisena.

-Kuluneesti sanottuna kyse on evoluutiosta. Tuskinpa seuraavaa muutosta odotetaan viittäkymmentä vuotta, kuten tätä muutosta nyt odotettiin, sanoo Elina Ussa.

Sekä SOK:n että Keskon mukaan vahvemmat alkoholit olisivat tervetulleita kauppoihin.

-Uskotaan, että miedompien alkoholijuomien käyttö suhteessa väkeviin on kehittynyt ja painottuu enemmän. Meidän mielestä luonnollinen jatkumo on se, että myös viinit tulisivat päivittäistavarakauppaan, toteaa Akseli Keskosta.

Ussan mukaan nykyinen rakennelma, jossa Alkolla on merkittävä monopolirakenne Suomessa, ei ole kestävä rakennelma. Lisäksi Ussa kritisoi panimotuotteisiin kohdistuvia veronkorotuksia. Hän muistuttaa, että alun perin alkoholilain uudistusta perusteltiin muun muassa sillä, että viinaralli Virosta Suomeen saataisiin kuriin.

-Nyt kun veroja nostetaan ja veronkorotukset kohdennettiin panimojuomiin, on mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon tätä hyvää uudistusta vesitettiin sillä, että verotusta korotettiin aika merkittävästi, sanoo Ussa.

 

Laki uudistui roimasti
Lakimuutoksen myötä päivittäistavarakaupat saivat myydä 1. tammikuuta alkaen alkoholijuomia, joiden enimmäisvahvuus on 5,5 prosenttia. Suurin osa alkoholilain muutoksista tulee kuitenkin voimaan vasta maaliskuussa 2018.Lain myötä vaatimus juoman valmistamisesta käymisteitse poistui.Alkoholilain myötä alkoholiverot nousivat vuoden alussa. Oluen vero nousi 10,9 prosenttia, käymisteitse valmistettujen siiderin ja long drink -juomien 10,7 prosenttia, viinien 13,0 prosenttia ja väkevien 5,0 prosenttia. Vahvemmasta oluesta maksetaan enemmän veroja.Alkon aukioloaika pitenee aiemmasta kello 20:stä kello 21:een.Ns. happy hour -mainonta sallitaan ravintoloille ja ravintoloiden aukioloajat vapautuivat.

Asiasanat

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti