Uutiset Helsinki

Alkolle odotuksia vähemmän haittaa lakiuudistuksesta – lonkeroiden ja oluiden myynti ei pudonnut niin kuin pelättiin

Alkon viime vuoden luvut osoittavat, että alkoholilain uudistus ei nakertanut Alkoa niin paljon kuin odotettiin. Longdrink-juomien myynti Alkossa väheni 50 prosenttia ja oluiden 30 prosenttia, kun Alko ennakolta pelkäsi lonkeroiden ja oluiden myynnin putoavan jopa 75 prosenttia.
Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo, että roseeviinien ja alkoholittomien tuotteiden myynti on kasvussa. Kuva: Kimmo Penttinen
Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo, että roseeviinien ja alkoholittomien tuotteiden myynti on kasvussa. Kuva: Kimmo Penttinen

– Alkon tulos oli budjetoitua parempi, mutta alkoholilain muutoksen vuoksi edellisvuotta pienempi, Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo.

Alkon sekä liikevaihto että liikevoitto putosivat vuonna 2018, koska enintään 5,5 -prosenttisten alkoholijuomien myynnin sai aloittaa kaupoissa. Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1153,6 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 1174, 8 miljoonaa euroa. Alkon liikevoitto laski 6,6 miljoonaa euroa 46 miljoonaan euroon.

Myös Alkon tilitys valtiolle putoaa niukasti. Alko tilittää omistajalleen 30 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna valtio sai 32 miljoonaa euroa.

Kulutus kasvoi pitkästä aikaa

Laitisen mukaan huomionarvoista on myös se, että alkoholin kokonaiskulutus kasvoi viime vuonna ensimmäistä kertaa moneen vuoteen, vaikka alkoholiveroja korotettiin.

– Aina kun veroja korotettu, niin alkoholin kulutus on kääntynyt laskuun, nyt lähti nousuun 0,6 prosenttia nousuun, Laitinen huomauttaa.

Kulutuksen kasvun taustalla on Laitisen mukaan muuttunut alkoholilaki eli vahvojen oluiden ja lonkeroiden saatavuuden parantuminen. Viime vuonna yli 15-vuotiaat suomalaiset joivat 10,4 litraa absoluuttista alkoholia.

Ennen lakimuutosta Alko arvioi, että se joutuisi harventamaan myymäläverkkoaan, kun vahvat oluet ja lonkerot tulevat kauppoihin. Näin ei kuitenkaan käynyt. Sen sijaan Alko on pienentänyt myymälöiden kokoa.

Viime vuonna Alko avasi neljä uutta myymälää, tänä vuonna enää kaksi. Uusia myymälöitä avataan tänä vuonna Tampereen Tesomaan ja Pasilan Triplaan.

Alkolla oli viime vuoden lopussa 360 myymälää ja yli 70 noutopistettä. Sata myymälöistä oli uudistettu uuden konseptin mukaiseksi.  Alkon verkkokaupassa tilauksia on tehty 167 000 koko verkkokaupan historiassa eli loppuvuodesta 2016 alkaen.

. Määrä on muutama prosenttia Alkon myynnistä.

Alkon uusista aukioloajoista jouluaatto ja pääsiäislauantai vetivät hyvin. Sen sijaan ilta-ajan tunnin pidennyksestä on vaihtelevia kokemuksia.

Roseeviinit ja alkoholittomat kasvussa

Alkon litramyynti väheni viime vuonna 8,5 prosenttia. Myynti oli yhteensä noin 85 miljoonaa litraa. Kasvussa oli roseeviinien ja alkoholittomien viinien myynti.

– Luomu, eettisyys ja alkoholittomat kiinnostavat nyt asiakkaita, Laitinen kertoo.

Lähestyvien eduskuntavaalien yhteydessä käydään keskustelua viinien siirtämisestä ruokakauppaan. Muutosta ajaa erityisesti kokoomus. Alko seuraa tarkasti keskustelua.

Laitisen mukaan viinien myynti ruokakaupassa tarkoittaisi myös väkevien menoa ennemmin tai myöhemmin ruokakaupan valikoimiin.

– On vaikea perustella, että väkevien myynti jäisi monopolille.

Laitinen huomauttaa, että tutkimusten mukaan yli 80 prosenttia suomalaisista ei halua väkeviä alkoholeja ruokakauppojen valikoimiin.

Juttua on muokattu 19.3. klo 12.34: Lisätty tieto verkkokauppojen tilausmäärien aikajaksosta.

Uusimmat