Uutiset

Auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen koeajoi kiinalaisen tila-auton – Maxuksen menestys on kiinni ostajien asenteista 

Kokonaistoteutus on Pitkäsen mielestä hyvin lupaava.
Maxuksessa riittää tilaa jopa seitsemälle matkustajalle. Kuva: Kari Pitkänen

En ihan tiennyt, mitä odottaa, mutta sain enemmän kuin odotin. Kiinalaisen Maxus Euniq 5 -tila-auton ensikoeajo yllätti monessa suhteessa positiivisesti.

Euniq on tilamallin perikuva: pitkä, korkea ja väljä kaikilla kolmella istuinrivillään. Reilua tilaa riittää hyvin viidelle ja hieman tinkien seitsemälle matkustajalle. Iso ikkunapinta-ala, kattoikkuna ja reilun kokoiset taustapeilit helpottavat näkemistä kaikkiin suuntiin.

Akun kapasiteetti on 52,5 kWh, ja valmistajan mukaan se riittää noin 350 kilometrille. Lukemaan lienee mahdollista päästä ainakin kesäkeleissä noin 20 kWh:n keskikulutuksella.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Auto on kunnolla varusteltu ja jopa nahkaverhoiltu. Kojelaudassa ja keskinäytössä on otettu mallia Peugeotin ratkaisuista. Kuva: Kari Pitkänen

Kiinalaisvaunu vaikuttaa hyvin menohaluiselta. Auto suorastaan haukkaa kiinni tiehen heti, kun jalka koskettaa kaasua. Täydellä kuormalla meno tuskin on yhtä räjähtävää.

Toisaalta akkujen paino alustassa tuntuu ajossa ja ravistaa autoa soratien epätasaisella pinnalla niin, että korin nurkat natisevat. Miten mahtaa alustarakenne kestää kovaa käyttöä ja runsaita kilometrejä?

Ostajan valintaa on yritetty tasoittaa monin keinoin

Maxus Euniq 5:n hinnasto lähtee 46 540 eurosta, kun sähköauton 2 000 euron hankintatuki otetaan huomioon. Isolle sähköiselle perheautolle summa ei ole mitenkään mahdoton, ja ostajan valintaa on yritetty tasoittaa muillakin keinoilla.

Tulokas on varusteltu tuhdisti. Kattoikkunan lisäksi matkustamon hienouksia ovat istuinten nahkaverhoilu sekä kojelaudan multimediajärjestelmä isoine näyttöineen. Sen muotoilumalli näyttää muuten olevan suoraan peräisin Ranskasta ja Peugeotilta.

Sähköinen takaluukku on vakio, ja vetokoukunkin saa. Sivuilta kuitenkin puuttuvat liukuovet, ja tässä suhteessa auto jää käytännöllisyydessä jälkeen esimerkiksi Volkswagen Caddysta.

Turvajärjestelmistä löytyvät automaattinen hätäjarrutus, liikennemerkkien tunnistus, mukautuva vakionopeussäädin sekä 360 asteen kameranäkymä. Kojelaudan eco-näppäimellä auton saa kulkemaan säästötilassa ja pihtaamaan sähköä.

Auton kokonaistoteutus on hyvin lupaava. Korkein Euniq 5:n ylitettävä kynnys taitaakin nyt muodostua ostajien asenteista ja ennakkoluuloista.

Takana on hyvin tilaa, mutta kulku perinteisistä ovista ei ole yhä vaivatonta kuin liukuovista. Kuva: Kari Pitkänen

Uusimmat

Fingerpori

comic