Uutiset

Autoala työryhmän esittämästä tuesta sähköautoille: "Hyvä alku, mutta kohtuullisen pieni toimenpide"

Liikenne ja viestintäministeriön työryhmä on esittänyt liikenteen päästöjen vähentämiseksi tukea täyssähköautojen hankintaan. Autoalan keskusliiton arvion mukaan tuen vaikutukset autokannan uudistumiseen jäävät kuitenkin pieniksi.

Tukea on tarkoitus suunnata täyssähköautojen hankkimiseen sekä kaasu- ja flexifuel-autojen konvertointiin kuusi miljoonaa euroa jokaisena vuotena 2018–2021.

-Se on hyvä alku, mutta kohtuullisen pieni toimenpide kaikesta huolimatta, arvioi liiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Rissa vertaa summaa vuoden 2015 romutuspalkkiokokeiluun, johon puolen vuoden aikana käytettiin noin 8 miljoonaa euroa ja jonka avulla saatiin 8000 autoa vaihtumaan uusiin. Tuolloin tukisumma oli hänen mukaansa niin huomattava suhteessa auton hintaan, että se sai kuluttajat kiinnostumaan auton vaihtamisesta.

Tuki oli valtion ja autoalan panokset yhteenlaskettuna 1500 euroa per auto, ja se kohdistui noin 20 000 euroa maksaviin menopeleihin. Sähköautot sen sijaan maksavat edelleen keskimäärin yli 40 000 euroa, Rissa kertoo.

-Se on keskivertokansalaiselle melkoinen investointi. Tuen pitäisi olla tuntuva, hän toteaa.

Rissan mukaan täyssähköautoja on Suomessa tällä hetkellä noin 1000 kappaletta ja ladattavia hybridejä reilut 2 500.

Kokonaisuutena Rissa pitää työryhmän esitystä kuitenkin hyvänä. Hän kiittelee esimerkiksi sitä, että biopolttoaineiden osuutta ehdotetaan kasvatettavaksi 30 prosenttiin aiempien päätösten mukaisesti.

-Kun lähdetään hakemaan vuoden 2030 päästövähennystavoitetta, se on erittäin merkittävä toimenpide ja hyvä sellainen, Rissa toteaa.

Hänen mukaansa suuressa osassa nykyisen autokannan autoista on sellaiset moottorit, että ne pystyvät hyödyntämään biopolttoainetta ilman mitään rakenteellisia muutoksia.

Myönteisenä seikkana Rissa pitää sitäkin, että työryhmä haluaa selvittää, miten työsuhdeautokanta voitaisiin muuttaa mahdollisimman vähäpäästöiseksi. Hänen mukaansa työsuhdeautot tulevat yleensä jo kolmen vuoden käytön jälkeen vaihtoautomarkkinoille ja niiden tilalle hankitaan uudet.

-Autokannan kiertonopeus kasvaa näin merkittävästi, Rissa toteaa.

Asiasanat

Fingerpori

comic

Uusimmat