Uutiset

Autoilu kallistuu pian ja paljon, jos tuleva hallitus alkaa toteuttaa virkamiesten näkemyksiä

Ministeriön virkamiehet ottaisivat käyttöön kilometripohjaisen tiemaksun, mahdollistaisivat tietullit kaupunkiseuduilla ja poistaisivat oman auton käytön kannustimet.
Onko tämä edessä Suomessakin? Tietulleja peritään monissa Euroopan maissa, muun muassa Kroatiassa. Niissä maissa sekä autoilun verotus että yleinen veroaste on yleensä kuitenkin Suomea alhaisempi. Kuva: Kari Pitkänen / Arkisto
Onko tämä edessä Suomessakin? Tietulleja peritään monissa Euroopan maissa, muun muassa Kroatiassa. Niissä maissa sekä autoilun verotus että yleinen veroaste on yleensä kuitenkin Suomea alhaisempi. Kuva: Kari Pitkänen / Arkisto

Liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut virkamiesnäkemyksen siitä, millaista liikennepolitiikkaa Suomessa tulisi harjoittaa vuosina 2019-2023.

Näkemys on tehty ilmasto edellä. Se nojaa vahvasti kestävän ja vähäpäästöisen liikenteen edistämiseen. Poliittisesti asiakirjaa ei ole käsitelty.

Jos poliitikot innostuvat toteuttamaan virkamiesten toimenpide-ehdotuksia, autoilu kallistuu pian ja paljon.

Ehdotuksiin kuuluu muiden muassa kaupunkiseutujen tiemaksujen mahdollistaminen ja kilometripohjaisen tiemaksun käyttöön ottaminen liikenteen verouudistuksen yhteydessä. Poistettavaksi virkamiehet ehdottavat vähennyksiä ja kannustimia, jotka ovat oman auton käytön osalta parempia kuin muun liikenteen.

Virkamiehet esittävät myös alueellisten tai valtakunnallisten liikenneverkon käyttömaksujen käyttöön ottamista. Kertyneet varat osoitettaisiin väyläverkon ylläpitoon ja kehittämiseen. Suuria investointeja varten perustettaisiin hankeyhtiöitä.

Julkisen liikenteen tukemisen ehdoksi virkamiehet asettaisivat tuen saajien sitoutumisen vastuulliseen ilmastopolitiikkaan.

Virkamiesnäkemyksen mukaan kilpailun avaamista tulee jatkaa. Asiakirjassa esitetään muun muassa VR-Yhtymän rautatieliikenteen operoinnin eriyttämistä eri yhtiöksi valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen. Yhtymän jäljelle jäävä osa siirrettäisiin erityistehtäväyhtiönä liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjaukseen.

Fingerpori

comic

Uusimmat