Uutiset

Beirut etsii syyllisiä räjähdykseen: Laivan hylännyt omistaja kuulusteltavana, oikeuslaitosta varoitettiin tiettävästi ainakin kuusi kertaa, mutta tuomarit eivät reagoineet

Tiistaina Beirutissa tapahtuneessa räjähdyksessä on kuollut ainakin 137 ihmistä, loukkaantunut yli 5 000 ja jopa yli 300 000 on jäänyt asunnottomaksi.
Beirutin räjähdyksen aiheuttanut ammoniumnitraatti on peräisin Rhosus-laivalta, joka pysähtyi kaupungin satamaan vuonna 2013. Laivan ei alun perin pitänyt pysähtyä Beirutissa lainkaan. Kuva: epa08585217
Beirutin räjähdyksen aiheuttanut ammoniumnitraatti on peräisin Rhosus-laivalta, joka pysähtyi kaupungin satamaan vuonna 2013. Laivan ei alun perin pitänyt pysähtyä Beirutissa lainkaan. Kuva: epa08585217

Ensimmäisiä pidätyksiä on tehty ja syyllisten etsintä kiihtyy Libanonin pääkaupungin Beirutin valtavan räjähdyksen jäljiltä.

Kuolleita on ainakin 137, loukkaantuneita yli 5 000 ja kodittomaksi on jäänyt yli 300 000 ihmistä.

Libanonin presidentti ja pääministeri ovat luvanneet ”avointa tutkintaa” tapauksesta, mutta korruptiosta kärsivän valtion oppositio ja esimerkiksi Ranskan presidentti Emmanuel Macron vaativat kansainvälistä tutkintaa.

Selvää on, että valtavaa määrää räjähdysherkkää ammoniumnitraattia ei olisi pitänyt säilyttää niin keskeisellä paikalla Beirutin keskustassa. Nyt etsitään vastausta siihen, miksi ainetta ei siirretty pois muutaman kilometrin päässä keskustasta sijaitsevasta satamasta.

Kuusi vuotta varastossa

Kohtalokkaaseen räjähdykseen johtaneet tapahtumat ovat nyt pääpiirteissään viranomaisten tiedossa, vaikka yksityiskohtia selvitetään todennäköisesti vielä hyvin pitkään.

Jättimäisen räjähdyksen aiheutti satamavarastoon säilötyt 2 750 tonnia ammoniumnitraattia, jonka sytytti lähellä tehdyistä hitsaustöistä aiheutunut pienempi tulipalo.

Ammoniumnitraatti on aiheuttanut aiemmin useita räjähdyksiä teollisuuslaitoksissa esimerkiksi Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Sitä käytetään pääasiassa lannoitteiden raaka-aineena, mutta se on myös usein käytetty ainesosa esimerkiksi terroristien ja kapinallisryhmien omatekoisissa pommeissa.

Yhdysvaltalaisen tv-kanavan CNN:n mukaan aine on peräisin venäläisomisteiselta Rhosus-laivalta, joka oli matkalla Georgiasta Mosambikiin, kun se pysähtyi Beirutissa vuonna 2013 hakemaan lisärahtia.

Moldovan lipun alla seilanneella aluksella oli lastausongelmia, ja satamaviranomaiset eivät päästäneet sitä jatkamaan matkaansa satamamaksuja koskevien kiistojen vuoksi.

– Ekstralasti olisi voinut käydä koko laivan kohtaloksi, ja kieltäydyin sen kuljettamisesta, uutistoimisto Reutersin puhelimitse tavoittama laivan tuolloinen kapteeni Boris Prokoshev sanoo.

Kuukausien odottelun jälkeen ammoniumnitraatti siirrettiin turvallisuussyistä sataman varastoon, jossa se räjähti tiistaina.

Satamapäällikkö: Tuomarit eivät reagoineet

Ainakin 16 Beirutin sataman ja tullin työntekijää on CNN:n mukaan asetettu kotiarestiin räjähdyksen tutkinnassa.

Kyseiset henkilöt kattavat kaikki ne, jotka ovat olleet vastuussa satamasta viimeisten kuuden vuoden aikana.

Kotiarestin lisäksi Libanonin keskuspankki on jäädyttänyt henkilöiden varat.

Kotiarestiin asetettu satamapäällikkö Hassan Koraytem ja tullipäällikkö Badri Daher sanovat, että he ilmoittivat Libanonin oikeuslaitokselle vaarallisesta aineesta useita kertoja, Britannian yleisradio BBC kertoo.

Nettiin vuodettujen dokumenttien perusteella oikeuslaitokselta kysyttiin ainakin kuudesti, miten ammoniumnitraatti voidaan hävittää tai myydä.

Satama- ja tullipäälliköiden mukaan oikeuden tuomarit eivät vastanneet kyselyihin.

Laivan entinen omistaja kuulusteltiin

Kyproksen poliisi kuulusteli Libanonin poliisin pyynnöstä Rhosus-laivan omistanutta Igor Grechushkinia hänen kodissaan Nikosiassa.

Poliisin tiedottajan mukaan on epätodennäköistä, että Grechuskhia vastaan nostettaisiin syytettä. Beirutissa vuonna 2014 takavarikoidun laivan lastia ei tiettävästi voida pitää entisen omistajan vastuulla.

Kapteeni Prokoshevin mukaan Grechushkin hylkäsi aluksen ja jätti palkat maksamatta, kun ongelmat ilmaantuivat. Prokoshev sanoo, että omistaja oli ”ahne”, kun hän käski aluksen hakemaan lisärahtia, jonka kuljettaminen osoittautui mahdottomaksi.

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic