Uutiset

Berner-kiista: Hallitus ei sopinut etukäteen väyläyhtiön selvittämisestä

 

Mitä hallitus tarkasti ottaen sopi, kun se antoi viime keväänä liikenne- ja viestintäministeri

Anne Bernerille

(kesk.) tehtäväksi valmistella esityksen liikenneverkon kehittämisestä ja sen rahoituksen uudistamisesta?

Ei mitään kovin konkreettista. Tämä selviää Lännen Median hankkimasta pöytäkirjamerkinnästä, johon hallitus kirjasi aikeensa neuvotellessaan viime huhtikuun alussa lähivuosien julkisen talouden suunnitelmasta.

Kirjaus kuuluu kokonaisuudessaan näin:

”Liikennepalveluilla ja väyläverkolla on suuri merkitys ihmisten arjessa ja yhteiskunnan toimivuuden sekä kilpailukyvyn kannalta. Valtion väylien ylläpitoa ja kehittämistä on perusteltua tarkastella liiketaloudellisin perustein. Tämä tehostaa väyliin sidotun varallisuuden käyttöä, varmistaa laajat kehittämisinvestoinnit ja paremmat liikennepalvelut asiakkaille, sekä parantaa julkisen talouden kantokykyä.

Liiketaloudellinen tarkastelu edellyttää Liikenneviraston taseen hallinnointiin, veroasteeseen ja liikenteen maksuihin kohdistuvia toimia. Väylien ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät yhteiskuntapoliittiset näkemykset tulee huomioida myös jatkossa.

Päätetään, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tulee laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa.”

Liikenne- ja viestintäministeriö

tiedotti Bernerin johdolla julkisuuteen uudistustyön alkamisesta pari viikkoa myöhemmin. Tuossa vaiheessa kerrottiin, että selvitettäviin asioihin kuuluu teiden käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla rahoitettavan valtion liikenneverkkoyhtiön perustaminen.

Perussuomalaiset ilmoitti jo tuolloin vastustavansa ajatusta teiden yhtiöittämisestä. Julkisuudessa enemmän huomiota sai hallituspuolueiden kiista taksialan uudistamisesta.

Kun Berner viime viikolla esitteli liikenneverkkoselvityksen, perussuomalaiset toisti, ettei puolue hyväksy väylien yhtiöittämistä. Myös kokoomuksen puheenjohtaja

Petteri Orpo

sanoi, ettei ole vielä nähnyt yhtiöittämisestä saatavaa lisäarvoa.

Orpo ilmoitti lisäksi, ettei valtiovarainministeriössä valmistella autoveron poistoa, mikä oli yksi keskeinen elementti lausuntokierrokselle lähteneessä selvityksessä.

Hallituksen

pöytäkirjamerkinnän perusteella keskustan hallituskumppaneiden ei voi sanoa vetäneen mattoa Bernerin alta, mutta hallituksen pöytätapoja ne ovat saattaneet rikkoa.

Berner kertoi sunnuntaina

Iltalehdelle

 

, että hallituspuolueiden piti odottaa, että liikenneverkkoselvitys palaa lausuntokierrokselta, ja ottaa kantaa vasta sen jälkeen tehtävään lopulliseen esitykseen.

 

– Yllätti, että mennään vastoin yhteisesti sovittuja prosesseja, Berner sanoi.

 

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri

Kai Mykkäsen

 

(kok.) mukaan autoveron poistaminen ei ollut esillä seurantavastuullisten ministereiden keskusteluissa, eikä hän virkamatkan takia ehtinyt lukea tiistaina saamaansa selvitystä ajoissa varoittaakseen sen sotkevan markkinat.

 

Mykkänen kirjoitti Facebook-sivuillaan pitävänsä autoverotuksen kohdalla hankalana Bernerin valitsemaa toimintatapaa, jossa uudistus altistetaan julkiselle keskustelulle ennen hallituksen yhteisen näkemyksen hakemista.

 

Pääministeri

Juha Sipilä

 

(kesk.) asettui jo perjantaina Bernerin tueksi kirjoittamalla blogissaan, että ehdotusten tuominen pöytään ja julkiseen keskusteluun on oikea tapa viedä asioita eteenpäin. Sipilä mukaan kyse on uudenlaisesta poliittisesta kulttuurista.

 

 

Asiasanat

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic