Uutiset

Biodieseltehtaita tarvitaan, että päästötavoitteet toteutuisivat – "Kallis tapa estää ilmaston lämpenemistä", sanoo St1 Nordicin toimitusjohtaja Talvitie

Biopolttoaineiden liikennekäyttöä määrittelevä säädöspohja on saatu maaliin sekä EU:ssa että Suomessa. Tehtaita tarvitaan pelkästään EU-alueen tarpeita varten sata, joista vasta noin kymmenesosa on suunnitteilla, sanoo asiantuntija.
St1:n bioetanolitehdas Kajaanissa muistuttaa ulkoisesti kemian tehdasta tai öljynjalostamoa. Hydrolyysi- ja fermentointisäiliöissä sokeri irtoaa sahanpurusta, joka on etanolin raaka-aine. Kuva: Niko Saarela

Sähköautojen määrän kovakaan kasvu tai dieselautojen käyttökiellot eivät muuta kotimaisten biopolttoaineiden tehdassuunnitelmia. – Polttomoottori on vuonna 2045 edelleen eniten käytetty liikenteen käyttövoima. Vaikka sähköautojen määrä kasvaa, raskas liikenne, laiva- ja...

Biopolttoaineiden liikennekäyttöä määrittelevä säädöspohja on saatu maaliin sekä EU:ssa että Suomessa. Tehtaita tarvitaan pelkästään EU-alueen tarpeita varten sata, joista vasta noin kymmenesosa on suunnitteilla, sanoo asiantuntija.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Forssan seudun kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 1kk digiä alk. 1 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

29.5.2020

Fingerpori

comic