Uutiset

Boeing kertoo päivittäneensä lentoturmia aiheuttaneet ohjausjärjestelmät – 737 Max 8 -mallin paluusta liikenteeseen ei tietoa

Ethiopian Airlinesin Boeing 737 Max 8 parkissa Addis Abeban kentällä. Samanlainen kone syöksyi maahan pian nousun jälkeen 10. maaliskuuta. Turmassa kuoli 157 ihmistä. Kuva: STR
Ethiopian Airlinesin Boeing 737 Max 8 parkissa Addis Abeban kentällä. Samanlainen kone syöksyi maahan pian nousun jälkeen 10. maaliskuuta. Turmassa kuoli 157 ihmistä. Kuva: STR

Amerikkalainen lentokonevalmistaja Boeing on tehnyt muutoksia Boeing 737 Max 8 -konemallin kontrollijärjestelmään, jonka uskotaan aiheuttaneen kaksi tuhoisaa lentoturmaa.

Etiopiassa maaliskuun 10. päivänä sattuneen turman jälkeen kyseinen malli asetettiin lentokieltoon kaikkialla maailmassa.

Etiopian turmassa kuoli 157 ja Lion Airin turmassa Indonesiassa lokakuussa 189 ihmistä.

Tutkijat eivät vielä tehneet lopullisia johtopäätöksiä siitä, mikä aiheutti Etiopiassa ja Indonesiassa tapahtuneet maahansyöksyt.

Ohjausjärjestelmien päivityksiin kuuluu varoitusjärjestelmän asentaminen kaikkiin Boeing 737 Max 8 -koneisiin. Se on tähän saakka ollut valinnainen turvajärjestelmä, joka puuttui sekä Etiopian että Indonesian turmakoneista.

Varoitusjärjestelmä hälyttää lentäjät, jos koneen sensorit välittävät ristiriitaista tietoa. Boeingin mukaan varoitusjärjestelmän asentamisesta ei enää vastaisuudessa peritä lisähintaa.

Pilotit eivät tienneet järjestelmästä

Boeing kertoo tehneensä myös muutoksia ohjelmistoon, jota pidetään lentoturmien varsinaisena syypäänä. Kyse on automaattisesta korkeusohjausjärjestelmästä, joka tunnetaan lyhenteellä MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System).

Se on rakennettu 737 Max -koneisiin, koska niissä on suurempi moottori kuin perinteisissä 737-koneissa.

737 Maxin moottori sijaitsee lähempänä koneen nokkaa, mikä altistaa sakkaukselle. Sakkaus tarkoittaa tilaa, jossa lentokone menettää siipien nostovoimaa, jolloin kone alkaa pudota.

737 Maxilla lentäneet pilotit ovat kertoneet, että Boeing ei ollut kertonut MCAS:n olemassaolosta. Siitä ei löytynyt tietoa lentokoneiden manuaaleista.

Lion Airin viime vuoden turmaa tutkittaessa on selvinnyt, että järjestelmä toimi väärin. MCAS pakotti koneen nokan alaspäin yli 20 kertaa, ennen kuin kone syöksyi mereen.

Boeing ei myönnä syyllisyyttä

Boeing kertoo nyt päivittäneensä ohjelmiston niin, että MCAS kytkeytyy pois päältä, jos se saa ristiriitaista tietoa sensoreista.

Boeing kuitenkin huomautti keskiviikon lehdistötilaisuudessa, että järjestelmäpäivitykset eivät tarkoita sitä, että yhtiö myöntäisi koneen ohjausjärjestelmien olleet syypää Etiopian ja Indonesian turmiin.

Etiopian onnettomuuden jälkeen yhtiö lupasi lisää koulutusta, kun ohjausjärjestelmän korjattu versio otetaan käyttöön.

MCAS-systeemin päivitetty ohjelmisto luovutetaan Yhdysvaltain ilmailuvirasto FAA:n tutkittavasti jo tällä viikolla.

Tiedossa ei ole, milloin Boeing 737 Max 8 -koneen pääsevät taas ilmojen teille, sillä järjestelmän asentaminen, palautteen antaminen ja lentäjien kouluttaminen vie oman aikansa. Järjestelmän käyttöönotolle pitää saada FAA:n lupa.

Lentokonekauppoja peruttu

Kiinan, Kanadan ja Euroopan maiden lentoturvallisuusvirastot aikovat tehdä omia testauksia MCAS:n uudella versiolla FAA:n tarkastusten lisäksi.

Maailman suurimmalla lentokonevalmistajalla Boeingilla on paljon pelissä. 737 Max on ollut yhtiön parhaiten kaupaksi mennyt konemalli.

Indonesian lentoyhtiö Garuda perui kaupat 49:stä 737 Max -koneesta. Garudan mukaan matkustajien luottamus on kadonnut kyseiseen konetyyppiin. Etiopian onnettomuuden jälkeen uusien 737 Max -koneiden toimitukset on lopetettu.

Uusimmat