Uutiset

ECall tulee ensi vuonna – uudet tekniikat pyyhältävät edelle

Pitkään ja hartaasti väännetty autojen hätäilmoitusjärjestelmä eCall toteutuu viimein. Ensi vuoden huhtikuusta lähtien Euroopassa myytävissä uusissa autoissa täytyy olla vakiona eCall-laite. Turvatyynyjen lauettua laite avaa puhelinyhteyden autosta hätäkeskukseen. Se myös lähettää auton sijaintitiedot hätäkeskukseen siltä varalta, että autossa kukaan ei ole tajuissaan.

Suomen hätäkeskuksiin on lokakuun aikana asennettu eCall-järjestelmän vaatimat laitteistot ja ne on asianmukaisesti hyväksytty, kertoo liikenneneuvos Seija Miettinen liikenne- viestintäministeriöstä.

Miettinen myöntää, että kaikki EU-maat tuskin ehtivät ajoissa mukaan. Varsinkin Britannia on hangoitellut järjestelmää vastaan väittäen sitä liian kalliiksi. Direktiivit on kuitenkin hyväksytty ja ennemmin tai myöhemmin kaikkien maiden on sopeuduttava järjestelmään.

Päivitystä mietitään jo

Idea eCall-järjestelmästä esiteltiin jo vuonna 1999, mutta hanke juuttui milloin mihinkin ongelmaan. Se kohtasi vastustusta autoteollisuudessa. Lisäksi se sidottiin Euroopan omaan Galileo-satelliittipaikannukseen, joka saatiin toimintaan vasta viime vuonna. Koko hanke oli välillä jäissä useita vuosia. Sillä välin monet autonvalmistajat ehtivät kehittää jo omia hätäilmoitusjärjestelmiään.

Monet asiantuntijat ovat kritisoineet hanketta siitä, että liki parinkymmenen vuoden valmistelun aikana eCall on ehtinyt vanhentua. EU:n määrittelemien standardien mukaan laite esimerkiksi toimii ainoastaan 2G- ja 3G-verkoissa.

Liikenneneuvos Miettinen kertoo, että vaikka järjestelmä ei ole vielä edes käytössä, EU on asettanut työryhmän pohtimaan sen päivitystarpeita. Asialistalla ovat muun muassa laitevaatimusten päivittäminen 4G- ja 5G-verkkoihin.

Hätäjarrutus jo 2020

Liikennekuolemia eCallin on laskettu vähentävän 4-5 prosenttia. Hankkeen jumittaessa ja teknologian kehittyessä Euroopan komissio on itsekin kääntänyt katseensa jo uusiin teknologioihin. Komissio valmistelee parhaillaan säännöksiä, jotka määräisivät automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän pakolliseksi uusissa autoissa vuodesta 2020 lähtien. Järjestelmä osaa tunnistaa tielle tulevan esteen ja hidastaa autoa itsenäisesti.

Komissio on arvioinut hätäjarrutusautomatiikan vähentävän liikenneonnettomuuksien uhrimäärää jopa 11 prosentilla. Pakollisten hätäjarrutusjärjestelmien tasoa nostetaan asteittain. Pikkuhiljaa autojen on opittava estämään törmäykset jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa.

Komission toiveissa on saada myös kaistavahdit pakollisiksi autoihin. Ne estävät auton ajautumista vastaantulijoiden kaistalle.

Painopiste liikennekuolemien vähentämisessä on siirtynyt tukevasti kolarien ehkäisemiseen. ECall tarjoaa apunsa vasta sitten, kun onnettomuus on tapahtunut. Se säästää henkiä nopeuttamalla avun saamista. Lähitulevaisuudessa eCallin laskettu hyöty voi pienentyä merkittävästi, jos uudet apuvälineet vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksien kokonaismäärää.

Asiasanat

Uusimmat