Uutiset

EU pidentää Applen Shazam-kaupan tutkintaa – taustalla huoli vaikutuksesta musiikintunnistuksen kilpakumppaneihin

EU:n kilpailuviranomaiset ovat pidentäneet teknologiayhtiö Applen Shazam-kaupan tutkintaa. Tutkinta päättyy vasta tämän vuoden syyskuun alussa.

Apple ei ole kommentoinut uutista.

Apple ilmoitti aikeistaan ostaa musiikintunnistuspalvelu Shazam jo viime vuoden joulukuussa. Kauppa kuitenkin nousi EU-komission kilpailuviranomaisten tutkintaan, kun seitsemän EU-jäsenmaata pyysi tutkimaan kaupan kilpailuvaikutukset.

Liikevaihdon puolesta kauppa ei olisi noussut tarkasteluun ilman pyyntöä. Kaupan arvoksi on raportoitu noin 400 miljoonaa.

Euroopan kuluttajajärjestön BEUC:n Agustin Reyna sanoi mediayhtiö Bloombergille, että Shazamin osto on viimeisin isosta joukosta kauppoja, joissa suositut palvelut siirtyvät muutaman jättiläisen haltuun.

-Jos näistä palveluista tulee osa vakiintuneen yhtiön ekosysteemiä, on olemassa vaara, että se johtaa valinnanvapauden kaventumiseen, Reyna sanoi.

Tarjoaa kolmea eri suoratoistoa

Shazam on mobiilisovellus, joka tunnistaa musiikkikappaleita puhelimen mikrofonin avulla.

Kun sovellus on tunnistanut kappaleen, se kertoo käyttäjälle, minkä niminen ja kenen esittämä kuunneltu kappale on. Tämän jälkeen käyttäjä voi sovelluksen kautta paitsi selata kappaleen lyriikoita, myös etsiä sen musiikkivideon.

Lisäksi käyttäjä voi halutessaan siirtyä suoraan kuuntelemaan kappaletta suoratoistopalveluun tai ostaa sen itselleen.

Käyttäjä voi itse valita suoratoistopalvelun. Shazam tarjoaa nykyisin vaihtoehdoiksi ranskalaista Deezeriä ja ruotsalaista Spotifytä sekä Apple Musicia, josta kappaleen voi myös parilla klikkauksella ostaa omakseen.

Apple Music siis on jo yksi Shazamin yhteistyökumppaneista, mutta tutkinnan taustalla on pelko siitä, mitä muille tapahtuu, jos sovellus siirtyy Applen omistukseen.

Ensimmäinen uhkakuva liittyy siihen, että Apple sulkisi pois viittaukset muihin musiikkipalveluihin Shazamista.

Esimerkiksi suoraan Apple Musicin kanssa suosituimman musiikin suoratoistopalvelun tittelistä kilpailevan Spotifyn asiakashankinnasta merkittävä osa tulee Shazamin kautta.

Käyttäjädatan osuus huolestuttaa

EU-tutkinnan kannalta oleellisempi pelko kuitenkin on kaupan mukana tuleva käyttäjädata. Huoli koskee sitä, että Apple voisi sovelluskaupan mukana tulevaa dataa hyödyntämällä saada kaupallisesti merkittävää dataa Apple Musicin kanssa kilpailevien palveluiden käyttäjistä.

Tätä dataa se voisi hyödyntää houkutellakseen käyttäjiä Apple Musicin kilpailijoilta itselleen.

-Pääsy tällaiseen dataan saattaa antaa Applelle mahdollisuuden suoraan kilpailijoiden asiakkaiden houkutteluun. Tämän seurauksena kilpaileville musiikkipalveluille saattaa aiheutua kilpailullista haittaa, EU sanoi tiedotteessaan aiemmin tällä viikolla.

EU voi tutkinnan seurauksena määrätä Applelle ehtoja kaupan toteuttamiselle tai ääritapauksessa kieltää koko kaupan.

Tutkinta ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että ehtoja tulisi.

Tunnistuspalvelut

Matkapuhelinten sovelluskaupoista on ladattavissa lukuisia sovelluksia, joiden avulla käyttäjä pystyy tunnistamaan kuulemansa kappaleen.
Sovelluksia on useita erilaisia ja niiden toimintaperiaatteet vaihtelevat.
Nyt kaupan kohteena oleva Shazam nauhoittaa 10 sekunnin näytteen kuunneltavasta kappaleesta, luo siitä digitaalisen jäljen ja etsii vastaavan jäljen omasta tietokannastaan.
Shazamin tietokannasta löytyy yli 10 miljoonaa musiikkikappaletta. Sen kautta on tehty yli 30 miljardia hakua.
Shazamin lisäksi vastaava palvelu on esimerkiksi Soundhound.
Soundhound saattaa pystyä löytämään tietokannastaan oikean kappaleen jäljen jopa vihellyksen, hyräilyn tai käyttäjän oman laulun pohjalta.
Myös esimerkiksi Amazonilla ja Yahoolla sekä viihde-elektroniikkavalmistaja Sonyllä on omat vastaavat sovelluksensa.

Asiasanat

Uusimmat