Uutiset

EU voi sittenkin torpata nopeusrajoitetut nuorisoautot

Mopoautojen korvikkeiksi kaavailtujen nopeusrajoitettujen henkilöautojen tielle on kasautumassa uusia esteitä.

EU on täsmentänyt vastausta, jonka sisämarkkinakomissaari Elżbieta Bieńkowska antoi heinäkuun alussa europarlamentaarikko Merja Kyllösen (vas.) asiasta jättämään kysymykseen.

Tuore kanta perustuu direktiiveihin, joissa määritellään nykyiset ajoneuvo- ja ajokorttiluokat.

Niiden perusteella EU:ssa tyyppihyväkysytyn M-luokan henkilöauton vähimmäisnopeus on 100 kilometriä tunnissa. Suomessa on haluttu rajoittaa henkilöautojen nopeus 60 kilometriin tunnissa.

Komission kantaa tiedusteli mopoautovalmistajien yhteistyöelin EQUAL. Sille vastasi EU:n liikennekomissaarin alaisena työskentelevä erityisasiantuntija Emese Vida.

EU:ssa käytössä olevat ajoneuvoluokat on määritelty direktiivissä 2006/126.

-Ajoneuvon nopeus ei vaikuta luokan määrittelyyn, Vida tarkentaa.

Toisin sanoen vaikka pikkuauton nopeus rajoitettaisiinkin 60 kilometriin, se pysyy autona eikä muutu kevyemmäksi L7e-luokan ajoneuvoksi, joita Kyllösen alkuperäinen kysymys koski. Auton kuljettamiseen vaaditaan aina B-ajokortti.

-Suomessa ei näytä olevan mahdollista luoda nopeusrajoitettujen autojen ajoneuvoluokkaa. Ainoa tie on direktiivin muuttaminen, joka olisi vuosia kestävä epävarma prosessi, mopoautoja maahan tuovan Brandt Oy:n tuotepäällikkö Ulf Lemström sanoo.

-Olen sataprosenttisen varma, että kun EU:n kanta tulee Trafin tietoon, keskustelu asiasta loppuu siihen.

EQUAL onkin seuraavaksi ottamassa yhteyttä Liikenteen turvallisuusvirastoon asian selvittämiseksi.

Asiasanat

Uusimmat