Uutiset

Finavia päivitti kaikkien Suomen lentoasemien evakuointi- ja pelastussuunnitelmat – Lentokoneesta pitää poistua 90 sekunnissa

Turun toissavuotinen vaaratilanne opetti, että evakuointitilanteissa on parantamisen varaa. Finavia myöntää, että pelastussuunnitelmat olivat kirjavat, mutta nyt käytännöt on yhtenäistetty.
Helsingistä Göteborgiin matkalla ollut lentokone joutui laskeutumaan vuoden 2017 joulukuussa Turun lentoasemalle. Kuva: Ville Kossila

Finavia kertoo päivittäneensä kaikkien lentoasemien evakuointi- ja pelastussuunnitelmat. Päivityksen taustalla on vuoden 2017 joulukuussa Turun lentoasemalla tapahtunut vaaratilanne.

Onnettomuustutkimuskeskus Otkes suositti muun muassa Finaviaa tekemään evakuointijärjestelyihin liittyviä turvallisuustoimenpiteitä lentoasemilla sen jälkeen, kun Finnairin lento Helsingistä Göteborgiin joutui laskeutumaan Turun lentoasemalle lentokoneen matkustamossa havaitun savun takia.

Finavian riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen kertoo, että kaikki Suomen lentoasemat on tarkastettu Otkesin suositusten jälkeen.

– Kartoitimme muun muassa kaikkien lentoasemapaikkakuntien kuljetusyritykset, joten matkustajien siirtäminen evakuointitilanteissa koneesta sisätiloihin onnistuu jokaisella paikkakunnalla, Pystynen sanoo.

Hän myöntää, että aiemmin pelastussuunnitelmat oli kirjavasti hoidettu, mutta nyt pelastussuunnitelmat ovat yhteneväiset.

Savua ohjaamossa pian lähdön jälkeen

Otkesin pyyntö turvallisuussuositusten päivittämiseen johtui evakuointitilanteessa esille tulleista ongelmista. Nordic Regional Airlines -yhtiön operoima Finnairin reittilento Helsinki-Vantaalta Göteborgiin laskeutui Turun lentoasemalle, koska lentokoneen ohjaajat havaitsivat koneessa savua pian lähdön jälkeen.

Kapteeni päätti ensin, että lento palaa Helsinki-Vantaalle. Pian kapteeni julisti kuitenkin hätätilan, sillä matkustamon esimies ilmoitti, että “jokin palaa” matkustamossa. Ohjaajat päättivät laskeutua Helsinki-Vantaan sijasta Turkuun.

Kapteeni päätti laskeutumisen jälkeen evakuoida lentokoneen yhdystiellä, koska savun määrä alkoi lisääntyä. Matkustamohenkilökunta käski matkustajia jättämään käsimatkatavarat lentokoneeseen, mutta osa matkustajista otti niitä silti mukaansa. Lentokoneen ovet aukaistiin ja samalla myös hätäpoistumisliukumäet laukesivat. Myös siipien kohdalla olleet hätäpoistumistiet avattiin ja matkustajia siirtyi siivelle.

Pelastushenkilöstö käski matkustajia siirtymään takaisin lentokoneeseen ja poistumaan liukumäkien avulla, koska koneen sisällä ei havaittu tulipaloa.

Matkustajien siirtäminen lentoaseman kenttäalueelta evakuointipaikkaan tapahtui Turun paikallisliikenteen linja-autoilla, jotka otettiin käyttöön pelastuslain perusteella. Toimintatapaa ei ollut suunniteltu tai harjoiteltu etukäteen.

Käsilaukut pitää jättää koneeseen

Finnairin lentotoimintaryhmän johtajan Jari Paajasen mukaan on tärkeää jättää kaikki käsimatkatavarat koneeseen ja poistua lentokoneesta nopeasti.

– Evakuointiaika on 90 sekuntia. Esimerkiksi tulipalovaarassa, niin kuin Turussa, koneesta pitää poistua nopeasti.

Matkustaja ei saa hamuilla mukaansa edes käsilaukkua tai kannettavaa tietokonetta; vain se, mikä on taskuissa, saa kulkea mukana. Paajasen mukaan on inhimillistä ajatella, että ottaa nopeasti käsilaukun mukaansa, mutta sekin voi hidastaa evakuointia.

Paajasen mukaan matkustajille kerrotaan ennen lennon nousua ohjeet, miten hätätilanteessa toimitaan. Siihen ei kuitenkaan voi antaa ohjeita, miten evakuointitilanteessa toimitaan sen jälkeen, kun on päästy pois koneesta.

– Siihen ei voi valmentaa, sillä koneen ulkopuolella voidaan olla vedessä, jäätiköllä tai Turun kiitotiellä. Miehistön ohjeita pitää joka tapauksessa noudattaa, oli kyse mistä tahansa.