Uutiset

Finnair ottaa nyt maantieteestä kaiken irti

Helsinki sijaitsee noin 25. itäisellä pituuspiirillä.

Suurista eurooppalaisista kaupungeista jokseenkin samalla kohdalla tai idempänä sijaitsevat Tallinna, Vilna ja Bukarest. Näistä viimeinen on sijainniltaan turhan eteläinen, jos haluaa matkustaa pohjoisempaan Aasiaan. Esimerkiksi Tokioon on Bukarestista noin tuhat kilometriä pidempi matka kuin Helsingistä.

Lentoyhtiö Finnairin kannalta olennaisinta ei kuitenkaan ole, että Helsinki on muita läntisiä pääkaupunkeja lähempänä Aasiaa; olennaisinta on, kuinka paljon lähempänä?

Sen verran lähempänä, että modernilla kaukoliikenteen suihkukoneella pystyy heittämään menopaluukeikan Kiinaan, Koreaan ja Japaniin 24 tunnissa. Niinpä yhden koneen lokikirja voi näyttää aika tylsältä: esimerkiksi Airbus A330 rekisteritunnukseltaan OH-LTR on viimeisen viikon ajan lentänyt lähestulkoon pelkästään Helsingin ja Tokion välillä. Mukaan mahtuu yksi reissu Delhiin ja takaisin.

Tämä on tehokasta lentokaluston käyttöä, mahdollistaa toimivan syöttöliikenneverkon ja kun strateginen etu yhdistetään taloudelliseen nousukauteen, Finnairin syömähammas näyttää voimaansa.

 

Finnairin kaikkien aikojen paras Q2-tulos (liikevoittoa 37,5 miljoonaa euroa, vuotta aiemmin 3,2 meur) kiteytyy juuri Aasian-liikenteeseen. Sen kapasiteetti tarjotuilla matkustajakilometreillä mitattuna kasvoi 6,1 prosenttia, mutta myydyt matkustajakilometrit 19,7 ja lipputuotot 21,4 prosenttia. Matkustajakäyttöaste hyppäsi peräti 9,8 prosenttiyksikköä 86,2 prosenttiin.

Liikevaihdoltaan Euroopan lipputuotot ovat vielä Aasiaa suurempia (231,3 meur vs. 211,2 meur), mutta vanhan mantereenkin myynti elpyi yli 13 prosentilla.

Koko yhtiön liikevaihto kasvoi 11,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 633,4 miljoonaan euroon. Myös näkymiään yhtiö päivitti parempaan suuntaan: nyt Finnair arvioi, että koko vuodelta sen voitto on noin kaksinkertainen viime vuoden 2016 euroa.

Samaan aikaan toimialan riskit ovat edelleen olemassa, ja lentoliikenne on tunnetusti varsin suhdanneherkkää toimintaa. Eurooppalaisessa lentoliikenteessä on taas tapahtumassa pientä uusjakoa Italian kansallisyhtiö Alitalian ajauduttua konkurssiin. (Edellisen kerran tämä tapahtui 2008.)

Tällä kertaa valtio ei järjestäne asioita, vaan yhtiö on paraikaa myynnissä. Ainakin Ryanair on ilmaissut kiinnostuksensa kauppaan – tarpeellisen saneerauksen jälkeen.

 

Toimitusjohtaja Pekka Vauramon mukaan Finnair aikoo kasvaa ensi talvikaudella nopeammin kuin koskaan aiemmin. Toivottavasti noususuhdanne siis jatkuu ja Venäjä pysyy suopeana ylilennoille: yhtiö tosin korostaa voivansa säädellä laivastonsa kokoa eri aikoina päättyvien vuokrasopimusten avulla.

Tällä hetkellä yhtiön kaukoliikennettä lentää yhteensä 18 A330- ja A350-konetta, ja jälkimmäisiä on tarkoitus vastaanottaa vielä yhdeksän lisää seuraavan viiden vuoden aikana.

Kaukoliikenteen kapasiteetin lisääntymisen pitää näkyä myös Euroopan puolella, ja aiemmin Finnair sanoikin kertovansa kapearunkokalustonsa uudistamisesta kesäkuun aikana.

Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Bloombergin torstaisessa haastattelussa tj Vauramo kyllä viittasi lyhyesti asiaan, mutta mitään konkreettista hän ei paljastanut. Mielenkiinto kasvaa.

 

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic