Uutiset

Ford transit Custom

Vaihtamisen täsmällisyydestä ja tyhjän luistattamisen vähyydestä Ford Transit Customia voisi luulla kaksoiskytkinlaatikoksi, se nimittäin vaihtaa pykälää vähän samaan tapaan. Momentinmuuntimen luiston vähyyden todistaa pidemmällä pikatienopeuksilla ajetun taipaleen seitsemän litran pintaan jääneet keskikulutuslukemat. Moottorin kierroksista näkee, että vaihteisto pitää mielellään isoa pykälää päällä. Mihinkään jyristyksiin se ei kuitenkaan lankea.

Automaattivaihteisto yleistyy Suomessakin kovaa vauhtia, ja se on jo pakettiautopuolellakin yksi myyntivaltti. Nyt myös Ford saa tämän kilpailuedun. Tässä myydyimmässä kokoluokassa uudella Customillaan merkki on jo saanut menestystä, nyt kilpailu sen kuin tiukkenee automaatin myötä.

Moottorina on 2,0-litrainen turbodiesel, sen teho on joko 130 hevosvoimaa ja vääntöä on hyvät 385 newtonia. Moottori on uusi EcoBlue ja alittaa Euro-6 -päästörajat. Autossa on nykyiseen tapaan erillinen AdBlue-lisäainesäiliö. Järjestelmä syöttää lisäainetta ja puhdistaa näin päästöjä, hiukkassuodatin hoitelee nokiasiat. Auto-Start-Stop -toiminta parantaa vielä taloudellista ajoa ruuhkaliikenteessä, mihin Transit sopii erittäin hyvin tällä vaihteistolla. Valittavana on myös 170 hevosvoiman ja 405 newtonin väännöllä oleva versio, myös automaatilla. Uuden moottorin jakohihna kulkee öljykylvyssä ja sen vaihtoväli on 240 000 tai kymmenen vuotta. Huoltoväli on 60 000 kilometriä tai kaksi vuotta.

L2 Transitiin mahtuu sen 2,922 metrin pituiseen ja 1,775 metrin leveään tavaratilaan kolme VR:n kuormalavaa. Ohjaamon alle avautuvan läpilastausluukun (tehtaan termi) avulla pituus voi kasvaa jopa 3,452 metriin.

Mukava ajettava 

Automaattivaihteisto tuo uutta mukavuutta ajamiseen, enää ei tarvitse vaihteita hämmennellä. Tosin oli se manuaalivaihteistollakin näppärää lyhyestä ja täsmällisesti toimivasta vaihdekepistä väännellä. Kuten kaikissa muissakin autoissa, automaattivaihteisto tarjoaa kuskille tilaisuuden keskittyä enemmän ajamiseen, kun ei tarvitse vaihteistoon kiinnittää huomiota.

Ohjaamo on tuttu nykyhenkilöauto-Fordeista. Siinä on samoja tai ainakin hyvin samannäköisiä tuttuja elementtejä. Ratti on pienikokoinen ja paksukehäinen, mittarit selkeitä ja käyttökytkimet ilmastoinnille ja audiolle on keskitetty linjakkaan kojelaudan keskiosaan. Ratissa on kytkimet audiolle ja vakionopeussäätimelle.

Ajoasento ja ratin sijoitus ovat monipuolisesti säädettävissä, ja ainakin tämän kokoinen kuski sai hyvän tuen keskikyynärnojasta oikealle kädelle. Se pitää pitkällä taipaleella rattia paikallaan, suuntavakaaseen menoon kun ei paljon tarvitse puuttua.

Alusta ja jousitus toimivat hyvin jopa tyhjänäkin ajellessa. Tanakkuus antaa lupausta siitä, että vaikka kyydissä olisi muutakin kuin terveisiä, homma hoituisi yhtä hyvin.

Uusi EcoBlue-moottori on hiljainen ja näin melutaso on alhainen. Nyt on tonniluokan ominaisuudet kohdillaan.

akseliväli 3,300 momapaino 1 914 kgmoottorin tilavuus 1 996 ccm16 venttiiliäsuurin teho 96 kW (130 hv)/3500 kminsuurin vääntö 385 Nm/1500 – kmin kiihtyvyys 0-100 km/h 14 syhdistetty kulutus 6,4 l/100kmC02-päästöt 182 g/kmtakuu 3 v. / 100 000 km koeajettu auto39 374 e

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic