Uutiset

"Haitat varmoja, hyödyt ilmassa" Koko oppositio huolissaan VR:n henkilöliikenteen kilpailutuksesta

Eduskunnan kaikki kuusi oppositiopuoluetta ovat löytäneet toisensa siinä, että ne vastustavat VR:n henkilöliikenteen kilpailutusta liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ja hallituksen ajamalla mallilla.

Oppositiopuolueet jättävät tänään eduskunnalle asiasta yhteisen välikysymyksen.

-Haitat ovat varmoja, mutta hyödyt ovat ilmassa, sanoi kilpailutuksesta sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman.

Lindtmanin mukaan oppositio antoi eilen Bernerille eduskunnassa mahdollisuuden antaa selkeät vastaukset siihen, miten kilpailutusmalli hyödyttää asiakkaita tai veronmaksajia.

-Niitä ei kuulunut, joten meillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin jättää välikysymys.

Koska VR:n henkilöliikenteen kilpailutus ei edellytä lakimuutoksia, välikysymys on käytännössä ainoa keino saada asia eduskunnassa keskusteltavaksi.

Lindtmanin mukaan kilpailutuksessa menetetään VR:n nykyisen liikenteen synergiahyödyt.

-Kun Helsingista lähtee kaukojuna, se saattaa tulla takaisin Helsinkiin tavarakonttien kanssa, Lindtman kertoi esimerkkinä.

Tulee alueellisia monopoleja

Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, kansanedustaja Harry Wallin (sd.) huomautti, että Bernerin esitys, jossa VR pilkotaan kolmeen yhtiöön, ei tuo lisätarjontaa henkilöjunaliikenteeseen.

-Kalusto on se mikä on, ja junavuorot ovat niitä, mitä ovat. Tulee alueellisia monopoleja.

-Malli tulee heikentämään tehokkuutta ja kustannustasoa. Sama miehistö ja veturit kiertävät nyt sekä henkilöjuna- että tavaraliikenteessä. Kun tulee alueellisia monopoleja, niin tehokkuus häviää, VR:llä miehistönkäytön suunnittelijana aiemmin työskennellyt Wallin sanoi.

Tavaraliikenteen kilpailu on jo avattu siten, että kilpailijat käyttävät omaa, muualta hankkimaansa kalustoa. Se olisi Wallinin mukaan parempi malli kilpailun avaamiseen myös henkilöliikenteessä.

-VR on tuottanut omistajalleen viidessä vuodessa 450 miljoonaa euroa osinkoina ja muina tuloina. Tällä mallilla osinko katoaa, Wallin ennusti.

“Keskustan teemana Suomi myyntiin”

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri sanoi, että kilpailu sinänsä on hyvä, mutta Bernerin mallissa kilpaillaan käytännössä vain henkilökunnan palkoilla.

-Sama kalusto liikkuu raiteilla eikä mitään lisäraiteita olla viereen rakentamassa. Nytkin jo raiteet ovat kovin ruuhkaisia.

-Keskusta lähti hallitukseen teemalla Suomi kuntoon. Nyt alkaa tuntua siltä, että uusi teema on Suomi myyntiin, Meri kärjisti.

Välikysymys on ensimmäinen sen jälkeen, kun perussuomalaiset kesäkuussa hajosivat ja hallituksen enemmistö kutistui eduskunnassa vain muutamaan kansanedustajaan.

VR:n monopoli
puretaan

Hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen vaiheittain kilpailulle.
Kilpailu aloitetaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä 2020-luvun alkupuolella. Hallituksen tavoitteena on, että se olisi voimassa koko maassa kesäkuuhun 2026 mennessä.
Liikennöinti on tarkoitus kilpailuttaa käyttöoikeussopimusmallilla.
Rataverkko jaetaan osiin ja palvelukokonaisuuksiin, joille tehdään omat käyttöoikeussopimukset. Ne sisältävät myös liikennöintivelvoitteita.
VR-Yhtymä Oy:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö ja kiinteistöyhtiö.
VR:n kalusto siirretään kalustoyhtiöön, josta sitä vuokrataan liikenteen harjoittajille.
VR-Yhtymä Oy säilyy valtion kokonaan omistamana junaliikennöintiyhtiönä.
Kilpailun avaaminen henkilöliikenteessä antaa myös maakunnille, suurille kaupungeille ja kaupunkiseuduille mahdollisuuden järjestää alueellista tai paikallista junaliikennettä.
Myös EU-lainsäädäntö edellyttää hallituksen mukaan kilpailun avaamista.

Asiasanat

Uusimmat