Uutiset

Hätälaskun tehneen koneen savulle pari todennäköistä syytä – lokakuinen luisu yhä tutkinnassa

Sunnuntaina Turun lentokentälle hätälaskun tehneen Finnairin lentokoneen tutkinta käynnistyi maanantaina. Noin sadan matkustajan lento Helsingistä Göteborgiin keskeytyi, koska koneessa tuntui savun hajua.

Onnettomuustutkintakeskuksen ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen rajaa savun hajun syyn pariin todennäköiseen vaihtoehtoon.

-Onko jokin laite kärähtänyt tai jäänestoainetta mennyt väärään paikkaan? Ohjaamoonkin oli tullut varoitus. Jäänestoaine voi aiheuttaa esimerkiksi ilmastointijärjestelmässä savun hajua, mikä ei tosin ole vaarallista. Vielä ei ole varmaa tietoa savun hajun syystä. Hätälaskun tekeminen oli aiheellista, Aaltonen kertoo.

Onnettomuustutkintakeskuksen ryhmä on aloittanut tutkinnan lentokoneessa. Yksi tutkinnan painopiste on selvittää, miten evakuointi onnistui.

-On harvinaista, että lentokoneesta poistumiseen käytetään liukumäkiä. Tästä saadaan arvokasta tietoa, jota voidaan hyödyntää niin Euroopassa kuin muuallakin maailmassa, Aaltonen toteaa.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnassa on myös Turun lentoasemalla 25. lokakuuta tapahtunut vakava vaaratilanne. Tuolloin laskukiidossa ollut Cityjet-yhtiön Bombardier CRJ900 -tyyppinen liikennelentokone ajautui ulos kiitotien sivusta ja pyörähti 190 astetta suurella nopeudella pysähtyen kiitotien loppupäähän. Kone operoi SAS:n lentoa.

-Kone kääntyi suurella nopeudella perä edellä kiitotien päähän. Selvitämme parhaillaan, oliko lentokoneen laitteissa teknistä vikaa. Lentokoneen mustan laatikon dataa analysoidaan Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Tutkintaa tehdään yhteistyössä myös Irlannin ja Ruotsin kanssa. Faktaa tapahtumasta kasataan vielä, Aaltonen sanoo.

Asiasanat