Uutiset

Haussa tanssiessa heilahtavat helmat

Forssalainen Airi Heinonen tutkailee Muotiliike Margen rekkejä. Hänelle alennusmyynneissä käynti on tuttua puuhaa.

Hän oli etsimässä puolihametta tai mekkoa.

-Käyn lavatansseissa kaksi kertaa viikossa ja siksi etsin mekkoa, jonka helmat heilahtavat tanssiessa, Heinonen kertoo.

Margen myyjä Heli Pennanen esitteli Heinoselle eri vaihtoehtoja. Mahdollisia uusia mekkoja löytyikin, mutta Heinonen ei vielä aikonut ostaa mitään.

-Tähän aikaan vuodesta ulkona on kylmä ja sisällä kuuma. Sovittaminen olisi lenkkivaatteissa liian raskasta. Tämä on vain pikavisiitti, sovittelen sitten myöhemmin, Heinonen selventää.

Pennanen vinkkaa, että heillä voi ottaa takin pois päältään jo sisälle tullessa.

Margessa alennuksessa ovat kaikki muut tuotteet paitsi kevään uudet mallit.

-Monet etsivät alennusmyynneistä vain hyvännäköisiä vaatteita ilman sen kummempia visioita. Toiset taas tietävät tarkasti, mitä haluavat, mutta mukaan tarttuu muutakin, Pennanen sanoo.

Hänen mukaansa sellaisia ostoksia ei kannata tehdä, jotka menevät suoraan kaapin perälle. Siksi vaatteita kannattaa sovittaa.

-Meidän tehtävämme on auttaa ostosten teossa. Sanomme rehellisesti, jos asu ei ole sopiva.

Hän lisää, että myyjältä kannattaa pyytää apua, sillä myyjä tuntee tuotteensa ja löytää oikeat värit ja koot. Varsinkin, jos asiakas hieman kertoo, mitä etsii.

-Meillä on myös vakioasiakkaita, joiden tyylin olen oppinut tuntemaan, vuosia Margessa työskennellyt Pennanen kertoo.

Forssalaiset Marja-Leena ja Sulo Järvinen sovittelevat kenkiä Forssan Intersportin alennusmyynnissä.

-Ostin edellisetkin lenkkikengät täältä. Nämä ovat sopivat ja sopivan hintaiset, Marja-Leena Järvinen mallaa kenkiä jalkaansa.

Kunhan rouva Järvinen saa kengät sovitettua, alkaa Sulo Järvisen kengänetsintävuoro. Hän etsi sisäpelikenkiä.

-Edelliset kestivät yhdeksän vuotta, mies kehuu.

Kummankin mielestä kenkäkaupoilla tarvitaan myyjän apua, jotta varmasti löytyy oikeanlainen oikeaan käyttöön.

-Täällä onkin hyvä palvelu, Marja-Leena Järvinen kehuu.

Intersportin kauppias Saara Liukkonen toteaa, että asiakkaat kysyvät myyjän mielipidettä yllättävän usein.

-Hyvä, että myyjän silmään luotetaan.

Intersportissa alessa on lähinnä vaatteita ja kenkiä. Alennukset ovat 30–50 prosenttia. Liukkosen mukaan ensimmäisenä alennusmyyntipäivänä on ostettu treeni-, juoksu- ja toppavaatteita.

-Vaatteita tarvitaan joulukinkun sulatteluun, Liukkonen hymyilee.

Suksien myyntikausi on vasta aluillaan, joten ne eivät vielä pääse alepöydälle. Niiden aika on vasta keväällä.

Click-ketjun kenkämyymälässä Kartanonkadulla on puolenpäivän maissa hiljaista, vaikka suuri osa tuotteista on alennuksessa.

-Nilkkureita, saappaita, laukkuja 50 prosentin alessa, myyjät Päivi Viksten ja Helle Lähti kertovat.

Vikstenin mukaan moni käy etukäteen katsomassa, mitä voisi ostaa. Toisaalta hinta houkuttelee tekemään yllätysostoksia.

-Kenkäkaupassa asiakas luottaa myyjään. Esimerkiksi jos asiakkaalla on hankala lesti, neuvoa kysytään heti, Viksten tietää.

Usein asiakkaalla on makutuomari mukana. Miehet ovat yleensä vaimonsa kanssa liikkeellä.

-Usein vaimo kertoo, mitä mies haluaa, myyjäkaksikko naurahtaa hyväntuulisesti.

Kaupan liiton teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa kuluttajista seuraa joulusesongin alennusmyyntejä. Varsinkin naiset suosivat kausialennusmyyntiä, kun taas miehet ovat innostuneet Black Friday -tyyppisistä alennusmyynneistä.

Kolmannes naisista seuraa alemyyntejä heti joulun välipäivinä. Melkein joka toinen mies sanoo, ettei seuraa lainkaan alennusmyyntejä, mutta toisaalta miehet etsivät ahkerasti ulkomaisten verkkosivujen aletuotteita.

Myös alle 35-vuotiaat suosivat ulkomaisia verkkokauppoja. Tutkimuksen mukaan ahkerimmin alennusmyyntejä ulkomailta etsivät ne, jotka tuntevat tulevansa taloudellisesti erinomaisesti toimeen. FL

Asiasanat

Uusimmat