Uutiset

Helsinki-Vantaan vaaratilanne: ”Huonommalla säällä tilanne olisi voinut olla toinen”

Onnettomuustutkintakeskus käynnistää tutkinnan perjantaina Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta.

Vakava vaaratilanne syntyi, kun Finnairin rullaava lentokone sai luvan lennonjohdolta ylittää kiitotien, johon oli samanaikaisesti laskeutumassa SAS:n lentokone. Finnairin ohjaajat havaitsivat lähestyvän SAS:n koneen eivätkä lähteneet ylittämään kiitotietä.

– Kyseessä oli kaksi liikennekonetta, kertoo lento-onnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Aaltosen mukaan Finnairin kone oli Airbus A320-sarjaa. Kyseessä on Finnairin kotimaan- ja Euroopan-lentoihin käyttämä konetyyppi, johon mahtuu versiosta (A319, A320, A321) riippuen noin 130-220 matkustajaa.

SAS:n koneen tyypistä tai koneiden tarkasta matkustajamäärästä ei Aaltosella ole vielä tietoa.

Vaaratilanne sattui aamulla noin kello 8:50. Helsinki-Vantaalla lentoonlähtöihin oli käytössä kiitotie 22R ja laskuihin 22L. Helsinki-Vantaan kartan löydät

AIP Suomi

-palvelusta.

Finnairin kone odotti odotuspaikalla ZG, kun se sai luvan ylittää kiitotien 22L.

– Finnairin miehistö oli terävänä ja ilmoitti, että he odottavat, kunnes laskeutuva kone menee ohi. Kaikki turvaetäisyydet säilyivät, eikä Finnairin kone ehtinyt liikkua. Jos sää olisi ollut huonompi, tilanne olisi voinut olla ihan toinen, Aaltonen arvioi.

Aaltosen tietojen mukaan näkyvyys tilanteessa oli hyvä.

– Olen keskustellut Finnairin koneen kipparin kanssa, ja he seurasivat SAS:n koneen lähestymistä sekä laskua.

Lopputilanteessa ei siis ollut dramatiikkaa. Finnairin kone pysyi paikallaan, ja SAS:n kone tuli normaalisti laskuun.

Toisaalta alustavien tietojen mukaan SAS:n kone oli jo maassa, kun Finnairin kone sai kiitotien ylitysluvan. Tiedossa ei toistaiseksi ole, olisiko SAS:n kone ehtinyt pysäyttää laskukiidon tai väistää, tai olisiko Finnairin kone ehtinyt ylittää kiitotien ennen mahdollista törmäystä.

Aaltosen mukaan myös SAS:n koneella oli laskeutumislupa.

Tutkinta keskittyy lennonjohdon työprosesseihin, päätöksentekoon sekä turvajärjestelmiin. Ainakin sään puolesta lennonjohtotornista olisi pitänyt olla näkyvyys tapahtumapaikalle. Lisäksi Helsinki-Vantaalla on erillinen maaliikennetutka.

– Miehistö oli tilanteen tasalla. Vanhana lentäjänä voin sanoa, että itsekin katson vasemmalle ja oikealle, vaikka miten saisin luvan ylittää kiitotien, kertoo muun muassa ilmavoimien hävittäjälentäjänä toiminut Aaltonen.

Maailmalla vastaavanlaisia vaaratilanteita on hänen mukaansa paljon.

– Voi olla niinkin, että lentäjät ylittävät kiitotien ilman lupaa, tai sitten lennonjohto antaa luvan mennä aktiiviselle kiitotielle (kuten nyt tapahtui).

Asiasanat

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat