Uutiset

Huumekuskien aiheuttamien kuolonkolareiden määrä lievässä nousussa

Vuosien 2013–2017 päihteiden aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa kuoli yli kolmesataa ihmistä. Päihdeonnettomuuksien ehkäisy vaatisi muun muassa tehokkaampaa liikennevalvontaa.
Alkoholia käyttäneiden kuljettajien aiheuttamat kolarit tapahtuvat usein kesällä ja yöaikaan. Kuva: Clas-Olav Slotte
Alkoholia käyttäneiden kuljettajien aiheuttamat kolarit tapahtuvat usein kesällä ja yöaikaan. Kuva: Clas-Olav Slotte

Huumekuskien aiheuttamien kuolonkolareiden määrä on lievässä nousussa. Tämä käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tuoreimmasta raportista.

Raportissa on selvitetty kaikki vuosien 2013–2017 aikana tapahtuneet kuolonkolarit, jotka ovat johtuneet kuljettajan päihtymyksestä.

Raportin mukaan vuosien 2013–2017 aikana huumekuskien aiheuttamien kuolonkolareiden määrä nousi kahdella kymmenellä tapauksella vuosiin 2008–2012 verrattuna.

– Alkoholionnettomuuksien väheneminen näyttää pysähtyneen, ja huumeonnettomuudet ovat jopa lievässä kasvussa, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.

Kaiken kaikkiaan vuosien 2013–2017 aikana liikenteessä sattui 340 kuolemaan johtanutta päihdeonnettomuutta. Huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajoi 78 kuljettajaa.

Päihdeonnettomuuksien määrä on kolmannes kaikista kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista.

Päihdekolarissa kuolee usein kuski

Päihdeonnettomuuksissa menehtyy useimmiten ajoneuvon kuljettaja.

Viiden vuoden tarkasteluajanjakson aikana päihdeonnettomuuksissa menehtyi 261 päihdekuljettajaa, 63 päihtyneen kyydissä ollutta matkustajaa ja 16 toisessa ajoneuvossa olleita sivullisia.

Moottoriliikenteessä tapahtuneiden onnettomuuksien lisäksi päihdekuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa menehtyi neljä jalankulkijaa ja kaksi polkupyöräilijää.

Kuolonkolarin aiheuttanut kuski yleensä reippaassa humalassa

Valtaosa alkoholin vaikutuksen alaisena ajaneista kuskeista oli ylittänyt törkeän rattijuopumuksen 1,2 promillen rajan.

– Vain alkoholia käyttäneiden kuljettajien aiheuttamissa kuolonkolareissa toistuu suurimmassa osassa erottuva kaava: ei muita osapuolia, viikonloppu, kesäyö, OTIn liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen sanoo.

Hänen mukaansa huumeonnettomuuden eroavat monin tavoin alkoholionnettomuuksista. Tapaukset sattuvat pitkin viikkoa ja huumeonnettomuuksista yli puolet on yhteenajoja muiden autojen kanssa.

– Sekakäyttö on yleisempää. Huumeiden lisäksi on käytetty myös alkoholia tai ajokykyyn vaikuttavia lääkkeitä. Niin sanottujen huumekuljettajien onnettomuuksista onkin vaikeampi todeta tyypillistä onnettomuutta, Holopainen kuvailee.

Alkolukot autoihin ja tehokkaampaa valvontaa

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat suosittelevat monia keinoja päihdeonnettomuuksien ehkäisyyn.

Ehdotettuja keinoja ovat muun muassa alkolukot sekä päihdeongelmaisten hoitoonohjauksen ja liikennelääkärijärjestelmän kehittäminen. Tutkijalautakunnat korostavat myös liikennevalvonnan tehostamista.

Erityisesti lääkkeiden vaikutuksesta ajokuntoon tarvitaan lisätutkimusta.

– Lääkkeiden vaikutus ajokykyyn on monimutkainen asia selvitettäväksi. Tämä on aihe, josta olisi hyvä tehdä tarkempaa tutkimusta, Esa Räty ehdottaa.

Uusimmat