Uutiset

Ilmailujohtaja: Boeingin 737 Max-koneet voidaan lentää Helsingistä pois ilman matkustajia

Boeingin Max-koneiden lentokiellosta teki päätöksen tiistai-iltana Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto (EASA). Kiellon taustalla on kaksi Max-koneille sattunutta onnettomuutta.
Kuva: Joel Maisalmi
Kuva: Joel Maisalmi

Lentokonevalmistaja Boeingin 737 MAX 8 ja 737 Max 9 -koneiden lentokiellon päättymisestä ei ole toistaiseksi mitään tietoa, mutta kyseisiä koneita saatetaan siirtää pois Helsingistä siirtolennoilla. Kyseessä ovat lennot, joilla ei ole mukana matkustajia. Asiasta kertoo Lännen Medialle liikenne- ja viestintäviraston Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Lentokiellosta teki päätöksen tiistai-iltana Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto (EASA). Henttu on myös EASA:n hallintoneuvoston puheenjohtaja.

Kiellon taustalla on kaksi Max-koneille sattunutta onnettomuutta. Sunnuntaina Ethiopian Airlinesin Nairobiin matkalla ollut kone putosi maahan. Onnettomuudessa menehtyi 157 henkeä. Turmakone oli Boeing 737 Max 8. Sama konemalli oli käytössä lokakuussa sattuneessa lentoturmassa Indonesian rannikolla, jolloin 189 ihmistä kuoli.

Traficomin mukaan Suomeen ei ole enää lentämässä lentokiellon alla olevia koneita. Viimeinen kone saapui tiistai-iltana.

Siirtolennot ilman matkustajia

737 Max-koneiden paluu kotikentille on Hentun mukaan mahdollista, mutta lennot täytyy tehdä ilman matkustajia.

– En tiedä, ovatko koneet jo lähteneet Helsingistä, mutta siirtolennot ovat mahdollisia, Henttu toteaa.

Henttu kertoo, että Boeing julkaisi Max-koneiden lentokäsikirjaan muutosvaatimuksen viikko ensimmäisen onnettomuuden jälkeen,

– Varmasti on tehtävä myös joitakin ohjelmistomuutoksia ja koulutettava lentäjät ohje- ja ohjelmistomuutoksiin, Henttu sanoo.

Hänen mukaansa lentoyhtiöt ovat saaneet käsikirjamuutoksen, jossa on ohjeita lentokoneen korkeusohjaukseen liittyviin ongelmatilanteisiin.

– Nyt arvioidaan sitä, onko toimenpiteet toteutettu Etiopian koneen henkilöstölle. Tällä hetkellä nähdään, että asiaan on liitettävä koulutusta. Ei riitä, että pelkkä ohje julkaistaan.

Kyse on todennäköisesti simulaattorikoulutuksesta, jonka toteuttaminen vie useita viikkoja. Suomessa Boeing 737 MAX 8 -koneilla operoivat lentokenttäyhtiö Finavian mukaan Norwegian , TUI, Turkish Airlines , Icelandair ja FlyDubai .

– Yhdelläkään yhtiöistä tämä (737 MAX) ei ole ainoa konetyyppi, vaan heillä on muitakin lentokoneita. Myös vuokrakalustoa on saatavilla Euroopassa.

“Äärimmäinen toimenpide”

Lentokielto on toteutettu, koska riskit nähtiin liian suuriksi.

– Lähtökohta toimenpiteeseen oli se, että ei ollut riittävää varmuutta koneen ongelmattomuudesta. Haluttiin varmistaa turvallisuus, Henttu sanoo.

Miten poikkeuksellista lentokiellon asettaminen on?

– Tämä on äärimmäinen toimenpide ja erittäin harvinainen, mutta kyllä näitä on aiemmin ollut koskien uusia, mutta myös vanhoja koneita.

Hentun mukaan lentokieltoon asetetun konetyypin lentokelpoisuudesta ei ollut riittävää varmuutta. Lentokiellon taloudelliset vaikutukset lentoyhtiöille ovat Traficomin arvion mukaan merkittäviä. …

Samaan aikaan Yhdysvalloissa ja Kanadassa lennetään konetyypeillä, jotka ovat lentokiellon alla Euroopassa. Henttu ei halua kommentoida Yhdysvaltain ja Kanadan ratkaisua.

– En pysty kommentoimaan heidän perusteitaan.

Boeing 737-8 Max- ja 737-9 Max -lentokoneiden lentotoimintakieltojen vaikutuksen omaan lentomatkaan voi tarkastaa lentoyhtiöstä tai matkanjärjestäjiltä.

Lentomatkustajat ovat lennon viivästyessä oikeutettuja huolenpitoon ja lennon peruuntuessa uudelleen reititykseen tai lennon hinnan palautukseen. Lentomatkustajat voivat olla oikeutettuja myös saamaan vakiokorvauksen lennon peruuntumisen tai viivästymisen johdosta.

Korvauksia ei saa, jos viivästys tai peruutus johtuu poikkeuksellisesta olosuhteesta. Hentun arvion mukaan EASAn lentotoimintakiellon aiheuttamat olosuhteet ovat sen verran poikkeukselliset, että tässä vaiheessa ei ole vielä mahdollista arvioida, ovatko matkustajat oikeutettuja lentojen mahdollisen peruuntumisen tai viivästymisten johdosta vakiokorvaukseen.