Uutiset

Iso joukko maakuntia ja kaupunkeja vaatii maakuntalennoista pikaista ratkaisua budjettiriiheen – "Pikkuisen takkuaa se Harakan porukka"

Lennot moneen maakuntaan ovat olleet keskeytyksissä puoli vuotta, ja nyt alueet vaativat, että Marinin hallituksen on vihellettävä peli poikki. Alueet kritisoivat Timo Harakan asettaman työryhmän hitautta ja sillä on esittää ratkaisuksi Ruotsin malli. Huoltovarmuuskin on nostettu nyt perusteluksi.
Ensisijaisena yhteistyökumppanina maakunnat näkevät Finnairin, sillä näin turvattaisiin sujuvat jatkoyhteydet Helsinki-Vantaalta. Kajaanin kentällä on ollut hiljaista jo puoli vuotta. Kuva: Juha Neuvonen
Ensisijaisena yhteistyökumppanina maakunnat näkevät Finnairin, sillä näin turvattaisiin sujuvat jatkoyhteydet Helsinki-Vantaalta. Kajaanin kentällä on ollut hiljaista jo puoli vuotta. Kuva: Juha Neuvonen

Kuusi maakuntaa ja seitsemän kaupunkia vaatii, että Sanna Marinin (sd.) hallitus ottaa keskeytyksissä olevat maakuntalennot esille budjettiriihessä.

– Meidän ymmärryksemme on, että maakuntalennot ratkaistaisiin nopeimmin ja tehokkaimmin, jos Marin viheltäisi pelin poikki ja hallitus ottaisi lennot esille nyt riihessä lisäasiana, Kainuun maakuntajohtaja Pentti Malinen toteaa.

– Näin saataisiin nopeampi ja vaikuttavampi ratkaisu. Alueiden tahtotila on niin vahva, että juuri nyt on oikea aika vaikuttaa.

Kannanotto julkaistiin maanantaina, ja sen takana ovat Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Suomen, Lapin ja Pohjois-Karjalan maakuntajohtajat sekä Kokkolan, Pietarsaaren, Kajaanin, Jyväskylän, Kemin, Tornion ja Joensuun kaupunginjohtajat. Myös alueiden kauppakamarit ovat mukana.

Alueiden edustajat ovat käyneet aktiivisesti omia neuvotteluja eri lentoyhtiöiden kanssa. Neuvottelujen tuloksena on syntynyt malli, joka mahdollistaisi operaattoreiden liikennöinnin vaikeuksissa oleville maakuntakentille. Ensisijaisena yhteistyökumppanina maakunnat näkevät Finnairin, sillä näin turvattaisiin sujuvat jatkoyhteydet Helsinki-Vantaalta.

Kyseessä olisi ylimenokauden ratkaisu talvikaudelle 2020–2021. Pentti Malinen kertoo, että se vaatisi valtiolta noin 20 miljoonan euron vastaantuloa puoleksi vuodeksi.

Malli perustuisi taloudelliseen takaukseen ja lipputulojen tulouttamiseen takaisin ostajalle eli valtiolle. Liikennöinti voisi käynnistyä nopeasti. Ruotsissa lennot käynnistyivät vastaavanlaisen mallin käyttöönoton jälkeen kahden viikon kuluttua hallituksen myönteisestä päätöksestä.

”Virkamiehet tyrkyttävät siellä enemmän Savonlinnan- ja Porin-mallia”

Lentonsa jo puoleksi vuodeksi menettäneet alueet eivät ole tyytyväisiä liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) asettaman työryhmän edistymiseen. Alueet ovatkin neuvotelleet eri lentoyhtiöiden kanssa omana prosessinaan.

Harakka asetti elokuun 21. päivä työryhmän arvioimaan Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoliikenneyhteyksiä. Lennot näille paikkakunnille ovat olleet keskeytyksissä maaliskuusta saakka eli puoli vuotta koronavirustilanteen vuoksi.

– Pikkuisen takkuaa se Harakan porukka, Pentti Malinen muotoilee.

Alueet muistuttavat lisäksi jo sovitusta neljännestä lisätalousarviosta, jossa kotimaan lentoyhteyksien turvaamisesta todetaan seuraavasti: ”Koko maan saavutettavuuden ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksien varmistamiseksi hallitus huolehtii nykytasoisen lentoasemaverkoston säilymisestä. Hallitus tarkastelee kaikkia käytössään olevia vaihtoehtoja kotimaan lentoyhteyksien turvaamiseksi Joensuuhun, Kajaaniin, Jyväskylään, Kokkola-Pietarsaareen ja Kemiin.”

Pentti Malisen mukaan Harakan ryhmä on kuullut asiantuntijoita ja tehnyt selvityksiä, mutta on ollut liian hidas syttymään uudelle Ruotsin mallille.

– Virkamiehet tyrkyttävät siellä enemmän Savonlinnan- ja Porin-mallia. Me olemme alueilla katsoneet, että ne ovat tuhoon tuomittuja. Emme kannata niitä, Kainuun maakuntajohtaja Pentti Malinen toteaa.

Siis esimerkiksi Porin kaupunki ostaa lentoliikennettä omalla rahoituksellaan.

– Nyt haluamme, että hallitus viestittää Harakan ja jopa Finnairin suuntaan, mitä maakuntalentojen osalta pitäisi tehdä.

Malinen sanoo, että kannanoton tehneet alueet kyllä ymmärtävät Finnairin huonon tilanteen. Finnair on kertomassa omasta ratkaisustaan maakuntalentojen suhteen lokakuun alkupuolella.

– Finnairilta se lokakuun alun viesti maakuntiin ei näillä näkymin ole kovin häävi, Malinen painottaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Nopeiden yhteyksien puute maakunnista aiheuttaa riskejä terveydenhuoltoon ja potilasturvallisuuteen, alueet painottavat. Kuva on Kajaanin lentokentältä 2017. Kuva: Juha Neuvonen
Nopeiden yhteyksien puute maakunnista aiheuttaa riskejä terveydenhuoltoon ja potilasturvallisuuteen, alueet painottavat. Kuva on Kajaanin lentokentältä 2017. Kuva: Juha Neuvonen

Ruotsin hallitus käynnisti lennot esimerkiksi Kiirunaan ja Luulajaan

Ruotsissa maan hallitus päätti keväällä lähteä turvaamaan yhteiskunnallisesti tärkeitä lentoja. Se otti käyttöön julkisen palvelun velvoitteen useille reiteille Norlannin ja Gotlannin alueille. Ruotsi sai EU:lta varmistuksen mallista, joten se kävisi juridisesti Suomessakin.

Ruotsin hallitus totesi, että lentoliikenne on tärkeää muun muassa alueiden terveydenhuollolle, hätäpalveluille, yrityksille ja tavaraliikenteelle.

Ruotsin hallituksen päätös väliaikaisesta julkisen palvelun velvoitteesta tarkoittaa, että tietty lentoliikenteen tarjonta on säilytettävä. Hallitus kehottikin huhtikuussa Ruotsin liikennehallintoa tekemään pikaisesti sopimukset Arlandaan seuraavilta paikkakunnilta: Kiiruna, Luulaja, Uumaja, Visby, Skellefteå ja Sundsvall.

Suomessa kannanoton nyt tehneet alueet painottavat, että vaikka pääasiallisena tavoitteena on kaupallisen liikenteen jatkaminen ja alueiden elinkeinoelämän toiminnan jatkuvuus, maakuntakenttien toiminnan ylläpitämiselle perusteita löytyy myös yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisen huoltovarmuuden ylläpidosta.

Alueiden mukaan nopeiden yhteyksien puute maakunnista aiheuttaa riskejä terveydenhuoltoon ja potilasturvallisuuteen.

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic