Uutiset

Joka viides kuolee maailmassa epäterveellisen ruokavalion vuoksi

Ihmiset syövät liian vähän pähkinöitä, siemeniä, vihanneksia ja hedelmiä sekä liian paljon lihaa, suolaa ja sokeria.

Joka viides kuolema maailmanlaajuisesti on yhdistettävissä epäterveelliseen ruokavalioon. Vuonna 2017 tilastoitiin 11 miljoonaa kuolemaa, jotka olivat seurausta huonosta ruokavaliosta kuten liiasta sokerista, suolasta ja prosessoidusta lihasta. Näiden seurauksina ihmiset sairastuivat sydänsairauksiin, syöpään ja diabetekseen.

Epäterveellinen ruokavalio tappaa vuosittain enemmän ihmisiä kuin tupakka.

Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä Lancet-lehdessä ja tutkimuksessa oli mukana 195 maata. Israelissa oli vähiten ruokavalioon liitettyjä kuolemia, 89 sataatuhatta kuolemaa kohden. Seuraavina tulivat Ranska, Espanja ja Japani. Suomessa oli 160 tällaista kuolemaa sataatuhatta kuolemaa kohden. Perää piti Uzbekistan 892 kuolemalla.

Terveellisten ruokien kuten pähkinöiden, siementen, maidon ja kokoviljan kulutus oli keskimääräisesti liian alhaista. Ihmiset joivat liian paljon makeita juomia ja söivät liikaa prosessoitua lihaa ja suolaa. Tämän seurauksen joka viides kuolema vuonna 2017 oli yhdistettävissä huonoon ruokavalioon.

Liikaa natriumia, liian vähän kokoviljaa

The Global Burden of Disease -tutkimus selvitti kehityskulkuja vuodesta 1990 vuoteen 2017 ottaen huomioon 15 erilaista ruokavalioon liittyvää tekijää. Tutkimusta johti Chris Murray, joka johtaa Washingtonin yliopiston terveysinstituuttia. Hänen mukaansa tutkimus “vahvisti mitä monet olivat ajatelleet vuosien ajan”.

– Huono ruokavalio on vastuussa suuremmasta määrästä kuolemia kuin mikään muu riskitekijä maailmassa, hän sanoi.

– Arviomme mukaan johtavat riskitekijät ovat korkea määrä natriumia tai vähäinen määrä terveellisiä ruokia kuten kokoviljaa, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä ja vihanneksia.

Ideaalinen ruokavalio: lihan käytön puolitus

Tutkimuksen mukaan ihmiset söivät vain 12 prosenttia suositellusta määrästä pähkinöitä ja siemeniä. Tämä oli kolme grammaa päivässä, kun suositeltu määrä on 21 grammaa. Ihmiset joivat keskimäärin yli 10 kerta enemmän sokeroituja juomia kuin mitä oli suositeltu. Sokeri, suola ja kovat rasvat ovat riskitekijöitä, joiden käytön seurauksena voi sairastua sydänsairauksiin, aivoinfarktiin, diabetekseen ja moniin erilaisiin syöpiin.

Maailmanlaajuisesti syödään myös vain alle neljännes suositellusta määrästä kokoviljaa – 29 grammaa päivässä kuin suositeltu määrä on 125 grammaa. Prosessoitua lihaa syödään lähes kaksinkertaisesti suositeltuun määrään verrattuna.

Tammikuussa julkaistiin “ideaalinen ruokavalio” sekä ihmisille että planeetalle. Sen mukaan pähkinöiden, hedelmien, vihannesten ja hernekasvien syöminen pitäisi kaksinkertaistaa ja lihan sekä sokerin käyttö laskea puoleen.

Uusimmat