Uutiset

“Jokin tässä meillä falskaa” – lomamatka Kroatiaan avasi silmät: Suomi on pudonnut kelkasta, kun arvioidaan eri maiden siisteyttä

VR kertoo tilanteen törkyisiksikin mainituissa kaukojunissa parantuneen. Turisteilta ei ole kuulunut valituksia Suomen siisteystasosta.
Junien likaisuus on noussut puheenaiheeksi tänä kesänä. VR kertoo tilanteen nyt parantuneen, mutta tekemistäkin siivoustason parantamisessa riittää vielä. Kuva: Joel Maisalmi
Junien likaisuus on noussut puheenaiheeksi tänä kesänä. VR kertoo tilanteen nyt parantuneen, mutta tekemistäkin siivoustason parantamisessa riittää vielä. Kuva: Joel Maisalmi

Kesän lomamatka Kroatiaan mullisti Susanna Ekforsin käsityksen kotimaa Suomesta siistinä maana.

– Nuorempana oli itsestään selvää, että Suomi on ihan listan yläpäässä, kun vertaillaan yleistä siisteyttä eri maissa. Nyt vaakakuppi on kääntynyt niin, että täällä tullaan kärkeen verrattuna jälkijunassa. Jokin tässä falskaa.

Ekfors kertoo, että ensivaikutelma, joka syntyi Kroatiassa Dubrovnikin lentokentän kiiltäväkaakelisessa vessassa, vain vahvistui matkan aikana.

– Kun Suomessa on ehkä jo totuttu siihen, että kaikki on ookoo, niin siellä kaikki oli viimeisen päälle siistiä ja raikkaantuoksuista.

Ekfors korostaa, ettei hän ole mikään siivousintoilija. Hänen mukaansa tärkeä osa maakuvaa ja matkustusmukavuutta kuitenkin on, että ravintoloissa ja julkisessa liikenteessä ei tarvitse väistellä roskia tai miettiä, mihin tiloihin uskaltaa mennä.

– Esimerkiksi junan vessaan en Suomessa mieluusti mene.

Suomalaisille huoltoasemille Oulussa asuva Ekfors antaa melko hyvät pisteet siisteydestä, mutta monien ravintoloiden ja kuppiloiden saniteettitiloissa on hänen mukaansa paljon korjattavaa.

– Liian usein sieltä puuttuu niin paperia kuin saippuaakin.

Penkit vaihtoon ja lattiat puhtaiksi

Keskustelu yleisten tilojen ja julkisen liikenteen siisteydestä virisi Suomessa nyt loppukesällä, kun moni matkustaja on kertonut kokemuksistaan kaukojunien huonosti siivotuista ja suorastaan likaisista vaunuista. Heidän mukaansa vessat ovat haisseet metrien päähän, lattiat olleet tahmaisia ja roskapusseja pyörinyt lattialla.

Junalla matkustaa myös moni Etelä-Suomesta Lappiin suuntaava turisti.

Junien huonosta siivosta uutisoineen Helsingin Sanomien mukaan VR:n junien siivouksesta vastaava yhtiö vaihtui kesäkuussa kilpailutuksen jälkeen.

– Olemme kesän aikana tehneet muutoksia siivoukseen. Muun muassa siivoustiheyttä sekä penkkien puhdistusta ja vaihtoa on lisätty. Myös lattianpesua on tehostettu, VR:n viestinnästä kerrotaan nyt Lännen Medialle.

VR:n mukaan korjaavat toimet ovat purreet ja kielteisten palautteiden määrä on vähentynyt.

– Emme kuitenkaan ole täysin tyytyväisiä tämänhetkiseenkään tilanteeseen ja teemme jatkuvasti töitä siivouksen laatutason nostamiseksi. Suuressa kokonaisuudessa muutosten tulokset näkyvät kuitenkin viiveellä, VR:stä todetaan.

Kilpailutus aiheuttaa pelkoa

Siivousalan työntekijöitä edustavan Palvelualan ammattiliiton sopimusasiantuntijan Jarkko Viitasen mukaan usein toistuva kilpailutus on iso ongelma tällä hetkellä.

– Työntekijät kokevat usein pelkoa työn loppumisesta, kun kilpailutukset seuraavat toisiaan. Ja sitten jos työpaikka kilpailutuksen jälkeen säilyykin, edessä on työtahdin tiivistyminen entisestään.

Viitasen mukaan parhaillaan on valmisteilla ostajan opas, jota kautta työn ostajat pystyisivät paremmin sisäistämään, mitä ovat hankkimassa.

Järvimaisema jää rämeikön taakse piiloon

Suomen matkailua edistävän Visit Finland -yksikön korviin ei ole kuulunut valituksia epäsiististä Suomesta.

– Se millaiseksi Suomen siisteyden arvioi, on toki paljon kiinni myös siitä, mistä matkustaja tulee. Venäläiset nostavat poikkeuksetta puhtauden aivan ykkösasiaksi Suomessa, Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari toteaa.

Vaikka moitteita ei ole saatu, parannettavaa löytyy Hietasaaren mukaan niin suomalaisten julkisten tilojen kuin maisemien siisteydestä.

– Olemme kauniin luonnon ja tuhansien järvien maa, mutta nämä järvet jäävät usein piiloon, kun edessä kasvaa kaikenlaista rämeikköä. Täytyy myös muistaa, että siisteys liittyy yhteen isoon valttiimme eli yhteiskunnan toimivuuteen. Asiakas yhdistää sotkuisen palvelun usein myös toimimattomaan palveluun.

Hietasaari mainitsee Visit Finlandin saaneen kyllä ulkomaalaisilta matkanjärjestäjiltä palautetta suomalaisten hotellien yleisestä tasosta etenkin pienemmillä paikkakunnilla.

– Meillä on paljon perustavallista niin sanottua kolmen tähden tarjontaa, mutta monet ulkomailta tulevat matkustajat kaipaavat enemmän ja laadukkaampaa palvelua.

– Vieraidemme pääviesti kuitenkin on, että Suomessa on puhdasta ja asiat toimivat, hän lisää tyytyväisenä.

Moni matkustaja on vältellyt viimeiseen asti astumasta junan vessaan varsinkin tänä kesänä, kun junien siivouksen kanssa on ollut ongelmia. Nyt VR kertoo siivoustason kohentuneen.

Uusimmat