Uutiset

"Joku ohjasi mysteerikonetta ainakin ensimmäiset puolitoista tuntia" – kadonneen malesialaiskoneen etsinnät lopetettiin

”Hyvää yötä, Malaysia kolme seitsemän nolla.”

Neljä vuotta ja kolme kuukautta lennon MH370 miehistön malesialaislennonjohdolle lähettämän tavallisen kuittauksen jälkeen tiedämme edelleen hämmentävän vähän siitä, mitä seuraavaksi tapahtui.

Malesialaiskoneesta ei enää otettu yhteyttä seuraavaan lennonjohtosektoriin, vaan koneen transponderin paikkatietolähetys loppui lähes välittömästi. Kone muutti lentosuuntaansa ja -korkeuttaan.

Noin seitsemän ja puoli tuntia myöhemmin kone oli viimeisen kerran automaattisessa yhteydessä Inmarsat-satelliittijärjestelmän kanssa. Tuon jälkeen se on todennäköisesti syöksynyt eteläiseen Intian valtamereen. Parikymmentä koneesta hyvin todennäköisesti peräisin olevaa kappaletta on sittemmin löydetty.

Itse kone, Boeing 777-200, ja sen 239 matkustajaa sekä miehistön jäsentä katosivat 8.3.2014. Tänään tiistaina konetta etsinyt yhdysvaltalainen Ocean Infinity -yritys on lopettamassa etsintöjään, ja mysteeri on jäämässä ilman vastausta.

Kadonneiden matkustajien läheisten tilannetta eivät helpota koneen kohtalosta levinneet salaliittoteoriat. Osa niistä on tuiki järjettömiä: esimerkiksi Venäjän presidentti Vladimir Putin tuskin on käskenyt erikoisjoukkojaan kaappaamaan konetta Kazakstaniin.

Viimeksi kanadalainen lento-onnettomuustutkija Larry Vance on kirjassaan esittänyt, että kyseessä olisi koneen kapteenin tai perämiehen tietoinen teko. Jo aiemmin keskustelua on herättänyt kapteenin tietokonepeliharrastus. Hänen tiedetään lentäneen simulaattorillaan reitiltään MH370:tä muistuttavan lennon. Toki kapteeni oli muutenkin innokas simulaattorimies.

Australialaisviranomaiset tyrmäävät tämänkin teorian. Koneen löydetyistä osista on voitu päätellä, että koneen laskusiivekkeet olivat ylhäällä silloin, kun kone törmäsi veteen. Toisin sanoen laipat olivat matkalentoasennossa, joten on hyvin epätodennäköistä, että kukaan olisi lentänyt konetta hallitusti mereen.

Satelliittilähetyksiä tutkittuaan australialaistutkijat ovat arvioineet, että viimeisen lähetyksen aikana koneen pystynopeus oli välillä 13 800–25 300 jalkaa/minuutti (250–460 km/h). Tämä on melkoisen kova pystynopeus ja merkitsee käytännössä syöksyä. On tosin mahdollista, että joku olisi ohjannut koneen tarkoituksella poikkeukselliseen lentotilaan.

Viime viikolla Australian senaatin kuultavana ollut, maan etsintäoperaatiota johtanut Peter Foley myönsi avoimesti tutkijoiden uskovan, että joku ohjasi konetta vähintään puolitoista tuntia viimeisen radiolähetyksen jälkeen.

-Se on selvää. Eihän lentokone käännä itseään, Foley totesi.

Uutta tietoa voi vielä tulla malesialaisten loppuraportista, joka julkistetaan uutistoimisto Reutersin mukaan lähitulevaisuudessa.

-Vakuutan, että julkistamme kaiken tietomme. Mitään ei editoida tai piilotella, Malesian liikenneministeri Anthony Loke lupaa.

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic