Uutiset

Junalla Lapista Helsinkiin: Kysyimme matkustajilta, mitä rapistuvalle ja ruuhkaiselle pääradalle pitää tehdä

Suomen pääradalla kulkee vuosittain jopa viisi miljoonaa matkustajaa, mutta perille pääsy on usein arpapeliä. Esimerkiksi IC 22 on saapunut tänä vuonna määränpäähänsä aikataulussa vain joka toinen kerta. Täsmällisyys ei parane ilman miljardien ratainvestointeja. Nousimme junan kyytiin Rovaniemeltä Helsinkiin ja tapasimme matkustajia. Onko mitta jo täysi? Mitä toiveita heillä on Suomen vilkkaimman rataosuuden parantamiseksi?
Adrien Fardeaun mielestä Suomen raideliikenne toimii ja on luotettavampi kuin junaliikenne hänen vanhassa kotimaassaan. "Ranskassa junat ovat liian nopeita. Kun matkustan pitkän matkan, etäisyyden tajuaa paremmin, kun juna kulkee hitaammin." Kuva: Jouni Porsanger
Adrien Fardeaun mielestä Suomen raideliikenne toimii ja on luotettavampi kuin junaliikenne hänen vanhassa kotimaassaan. "Ranskassa junat ovat liian nopeita. Kun matkustan pitkän matkan, etäisyyden tajuaa paremmin, kun juna kulkee hitaammin." Kuva: Jouni Porsanger

Suomen pääradalla kulkee vuosittain jopa viisi miljoonaa matkustajaa, mutta perille pääsy on usein arpapeliä. Esimerkiksi IC 22 on saapunut tänä vuonna määränpäähänsä aikataulussa vain joka toinen kerta. Täsmällisyys ei parane ilman miljardien ratainvestointeja. Nousimme junan kyytiin Rovaniemeltä Helsinkiin ja tapasimme matkustajia. Onko mitta jo täysi? Mitä toiveita heillä on Suomen vilkkaimman rataosuuden parantamiseksi?

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa 3kk digiä 25 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Uusimmat