Uutiset

Junat pysäyttänyt laitevika kesti totuttua kauemmin

Pienempiä, viidestä kymmeneen minuuttia kestäviä asetinlaitevikoja sattuu pari kertaa vuodessa.
Junien opastimet näyttävät liikennevaloilta. Laitevian vuoksi junat eivät voineet ohittaa opastimia. Kuvituskuva. Kuva: Jukka Lehoj?rvi
Junien opastimet näyttävät liikennevaloilta. Laitevian vuoksi junat eivät voineet ohittaa opastimia. Kuvituskuva. Kuva: Jukka Lehoj?rvi

Helsingistä lähtevät ja sinne saapuvat junat maanantaina aamupäivällä pysäyttänyt asetinlaitevika oli kestoltaan harvinaislaatuinen.

Rataliikennekeskuksen liikennepäällikkö Ari Jormalainen kertoo, että vastaavanlaista laajaa, lähes tunnin kestänyttä asetinlaitevikaa ei ole aiemmin sattunut.

– Helsingissä tällaista sattuu pari kertaa vuodessa, mutta tavallisesti vika kestää huomattavasti lyhemmän aikaa. Yleensä asetinlaitevian kesto on viidestä kymmeneen minuuttia, Ari Jormalainen kuvailee.

Vika alkoi maanantaina aamupäivälläkello 10.35, ja kesti muutamaa minuuttia vaille kokonaisen tunnin. Jormalaisen mukaan vika saatiin korjattua puoli kahdentoista aikaan.

Junaliikennettä asetinlaitevika haittasi vielä pidempään. Helsingistä lähtevät ja sinne saapumassa olleet lähi- ja kaukojunat eivät päässeet kulkemaan aikataulun mukaan. Osa lähiliikenteen junavuoroista jouduttiin perumaan kokonaan.

Liikenne takkusi kaikkiaan noin puolentoista tunnin ajan.

– Kun vika oli saatu korjattua, henkilökunta ja junakalusto olivat aikataulun mukaan väärissä paikoissa. Siitä seurasi viivettä ja myös joitakin peruutuksia, Ari Jormalainen kertoo.

Häiriö johtui viasta Helsingin junaliikennettä ohjaavassa asetinlaitteessa.

Ari Jormalaisen mukaan osa matkustajista joutui istumaan junassa pitempään kuin oli aikonut. Ketään ei kuitenkaan jouduttu kuljettamaan bussilla määränpäähänsä; matkanteko oli vain normaalia hitaampaa.

– Onneksi vika ei osunut työmatkaruuhkaan, Jormalainen sanoo.

Junaradan asetinlaitevika

Asetinlaitteen avulla ohjataan junan käyttämällä kulkutiellä olevat vaihteet oikeisiin asentoihin ja opastimet ajon salliviin asentoihin.

Tarkoituksena on varmistaa junalle turvallinen kulkutie.

Asetinlaite voi olla mekaaninen, sähköinen, tai kauko-ohjattu.

Junaradan opastimet näyttävät liikennevaloilta. Junat tarvitsevat luvan jokaisen opastimen ohittamiseen.

Vian vuoksi junat eivät voineet ohittaa yhtään opastinta automaattisesti, ilman erillistä lupaa.

Uusimmat