Uutiset

Kalsarigourmeeta ja spontaanisti valittua vastuullista ruokaa – tässä ovat suomalaisten ravintolakäyttäytymisen tulevaisuuden trendit

Tulevaisuudessa myös ruuan ulkonäöllä on entistä suurempi merkitys kuluttajille.

Ravintolaruoka on tulevaisuudessa entistä vahvempi vaihtoehto ruokakaupassa käynnille, kun suomalainen sammuttaa nälkäänsä.

Tämä käy ilmi torstaina julkistetusta Ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimuksesta.

Kun ravintoloissa syöminen yleistyy, niihin saavutaan yhä useammin ilman pöytävarausta. Tämä asettaa ravintoloille ja niiden asiakaspalvelulle uusia vaatimuksia, joita helpottamaan tarvitaan esimerkiksi uutta automaatiota tilauksia helpottamaan.

Ravintoloista etsitään toisaalta elämyksiä. Tämä vaatimus koskee myös kotiin noudettavaa tai sinne tilattavaa ruokaa. Take away-ruuan pitää olla entistä parempilaatuista.

Kalsarigourmet tarkoittaa kotona syötävää, mutta ravintolaruuan maku- ja ulkonäkökriteerit täyttäviä annoksia.

Ruokaa popsitaan tulevaisuudessa varsinaisten ravintoloiden lisäksi esimerkiksi museoiden ja kauppojen niin sanotuissa pop up-pisteissä. Nämä tarjoavat asiakkaille uutta elämyksellisyyttä.

– Ravintoloiden konsepteja on tarpeen muokata nopeissakin sykleissä, raportissa todetaan.

Vastuullisuuden pitää ohjata tulevaisuudessa kaikkea ravintola-alan tekemistä. Vastuullisuuden vaatimus ulottuu tuotantoketjusta työntekijöiden hyvinvointiin.

Asiakkaat odottavat lisäksi, että ravintola auttaa kuluttajaa kestävien valintojen tekemisessä.

– Vastuullisuus on osa-alue, jonka on oltava kaikilta osin kunnossa, raportti summaa.

Ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimukseen haastateltiin kymmentä ravintola-alan asiantuntijaa. Sähköiseen kyselyyn vastasi 504 suomalaista ravintolaa.

Tutkimuksen teettäjänä on hotelli-, ravintola- ja cateringalan tukkukauppa Kespro. Kespro on osa K-ryhmää.

Uusimmat