Uutiset

Kansanedustajat tukevat maakuntalentoja – Rahoituksen professori: "Jos halutaan lentää kannattamattomiin kohteisiin, valtio voi tehdä sen ostopalveluna"

Osa kansanedustajista haluaa, että Finnairille korvataan kannattamattomien yhteyksien kustannukset. Valtionvarainvaliokunta käsittelee maakuntalennoille kaavailtua tukea.
Lentoreittejä hiljaisille maakuntakentille ei pidä keskeyttää, mutta keinoista ollaan eri mieltä. Kuva: Arttu Laitala
Lentoreittejä hiljaisille maakuntakentille ei pidä keskeyttää, mutta keinoista ollaan eri mieltä. Kuva: Arttu Laitala

Valtiovarainvaliokunnassa niin hallituspuolueiden kuin oppositionkin kansanedustajat näyttävät olevan sitä mieltä, että lentoja maakuntien vähemmän liikennöidyille lentokentille ei saa keskeyttää.

– Peruste Finnairin pääomittamiselle 700 miljoonalla eurolla on yhtiön keskeinen strateginen rooli turvata koko Suomen saavutettavuus ja yhteydet paitsi muualle Suomeen myös maailmalle, sanoo kansanedustaja Markus Lohi (kesk.).

– On ehdottoman tärkeää, että Marinin hallitus varmistaa, että maakuntakentille säilyy vähintään nykyisen tasoiset lentovuorot. Näitä ei ole mahdollista vähentää, vastaa kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) Lännen Median sähköpostikyselyyn.

Toimitus tavoitteli valtiovarainministeri Katri Kulmunia (kesk.) kysyäkseen kommenttia asiaan, mutta Kulmuni on avustajansa mukaan lomalla.

Kuka maksaa kannattamattomat yhteydet?

Lännen Media kysyi kaikilta valiokunnan jäseniltä, pitääkö pääomittamisen yhteydessä asettaa Finnairille velvoite jatkaa lentämistä niihin maakuntakaupunkeihin, joihin Finnair ilmoitti keskeyttävänsä lentämisen.

Mielipiteet hajaantuivat, pitääkö asiasta päättää nyt vai myöhemmin. Ja kenen tehtävä on maksaa Finnairille mahdollisten kannattamattomien yhteyksien tappiot.

Valtiovarainvaliokunnan jäsen Jussi Saramon (vas.) mielestä maakuntien liikenteen tuesta on päätettävä muulloin kun nyt pääomittamisen yhteydessä.

– Yhtiöllä on vastuu kotimaan liikennöinnistä. Ehtojen asettaminen pääomitukselle ei ole oikea keino ratkaista liikennöintiongelmaa, sanoo Timo Heinonen

– Jos lennot Finnairilla eivät onnistu, toinen vaihtoehto on lentojen ostopalvelut, joilla turvataan yhteydet jo nyt esimerkiksi Savonlinnaan, sanoo kansanedustaja Heli Järvinen (vihr.).

– Ei pitäisi asettaa ehtoja pääomittamiselle. Mahdollinen liikennöinnin kulujen tukeminen on erotettava ehtojen asettamisesta pääomittamiselle. Mikäli puuttuminen on tarpeellista, tulisi harkita väliaikaista suoraa rahallista tukea, vastaa puolestaan kansanedustaja Sari Sarkomaa (kok.).

Vasemmistoliiton Pia Lohikoski toteaa sähköpostivastauksessaan, että toimivat yhteydet kaikkialle Suomeen ovat monelle paikkakunnalle edellytys työpaikkojen turvaamiseksi.

– Tyhjinä koneita ei toki ole järkevää lentää, joten siksi tarvitaan tarkkaa harkintaa. Pidemmällä tähtäimellä on siirryttävä yhä enemmän raiteille, etenkin lyhyillä matkoilla, Lohikoski sanoo.

Valiokunta käsittelee lisämäärärahapakettia tiistaina

Valtiovarainvaliokunnan on tiistaina tarkoitus käsitellä hallituksen esitystä, jossa esitetään valtion omistajaohjaukselle 700 miljoonan euron määrärahaa osakehankintoihin. Kyse on Finnairin osakkeiden ostamisesta kyseisellä summalla.

Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen sanoo, että nyt on vaarassa puurot ja vellit mennä sekaisin.

Puttonen muistuttaa, että Finnair on pörssiyhtiö, jossa on muitakin omistajia kuin valtio. Valtio omistaa 56 prosenttia lentoyhtiön osakkeista.

– Jos kannattamattomien maakuntalentojen jatkamisesta halutaan päättää, sitä ei pidä tehdä pääomittamispäätöksen yhteydessä.

Puttosen mielestä maakuntalentojen jatkamisesta ei voi päättää huutoäänestyksellä. Tarvitaan vähintään kunnon analyysi, ovatko kannattamattomat reitit ylipäätään tarpeen ja jos ovat, kuka ne maksaa.

Hän itse sanoo luottavansa Finnairin johdon arvioihin, ettei kannattavuutta ole nyt keskeytettäville reiteille näkyvissä.

– Jos halutaan kuitenkin lentää myös kannattamattomiin kohteisiin, valtio voi tehdä sen ostopalveluna niin kuin se ostaa esimerkiksi kannattamattomia junayhteyksiä VR:ltä, sanoo Puttonen.

Puttonen kirjoitti maakuntalentokiistelyn ollessa kuumimmillaan Twitter-viestin, jossa hän ilmoitti, ettei halua omia veroeurojaan käytettävän kannattamattomien Kajaanin-lentojen tukemiseen.

Rahoituksen professorin mielestä keskustelu oli menossa siihen suuntaan, että asia ratkaistaisiin huutoäänestyksellä.

– Kun tehdään kunnon analyysi, reittikohtainen kannattavuus tulee läpinäkyväksi. Jos sen jälkeen todetaan, että kannattamattomia reittejä on syytä lentää, täytyy löytää markkinaehtoinen tukimuoto. Tekohengitys ei ole Finnairin tehtävä, sanoo Puttonen.

Juttua päivitetty 18.5. klo 18.40. Lisätty tieto, että toimitus tavoitteli valtiovarainministeri Katri Kulmunia (kesk.) kysyäkseen kommenttia asiaan, mutta häntä ei tavoitettu.

Uusimmat

Näkoislehti

24.9.2020

Fingerpori

comic