Uutiset

Kanta-asiakaskortit taksiyrityksiin? – Taksiala varautuu kiristyvään kilpailuun iskevin brändein

Yhtenäiset tarrat saman välityskeskuksen autoissa, hinnat selvästi esillä, maksusovellukset asiakkaan kännykässä ja palvelun laatu korkealla. Siinä muutama keino, jolla nykyiset taksivälitysyhtiöt voivat vastata ensi kesänä vapautuvaan taksialan kilpailuun.

-Asiakkaiden sitouttaminen on jatkossa tärkeää, ja se voidaan tehdä vaikkapa kanta-asiakaskortein ja -eduin. Yrityksille voidaan tarjota premium-palvelua mustine tunnuksittomine autoineen, vichyineen ja lentokenttäpalveluineen. Asiakkaista kilpaillaan tulevaisuudessa juuri palvelulla, toteaa Kanta-Hämeen Aluetaksi Oy:n toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Uusi lainsäädäntö astuu voimaan heinäkuussa 2018. Sen jälkeen taksilupien ja autojen määrää ei rajoiteta nykyiseen tapaan. Taksia saa ajaa ilman taksikoulutusta.

Taksilupaa ei enää sidota asemapaikkaan eli kyytejä saa ottaa mistä vain minne vain. Lain voimaantulon jälkeen kyytejä voi ajaa myös muulla ajoneuvolla kuin henkilöautolla.

Kokeeseen kuljettajat kuitenkin joutuvat. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin määräysluonnos taksinkuljettajan kokeen vaatimuksista on parhaillaan lausuntokierroksella.

Kokeen tarkoituksena on selvittää ajoluvan hakemisen yhteydessä, että kuljettaja kykenee huolehtimaan matkustajan turvallisuudesta käytettävästä ajoneuvosta riippumatta ja ottamaan huomioon matkustajan toimintarajoitukset.  Siinä arvioidaan myös hänen pääasiallista toiminta-aluettaan koskeva riittävä paikallistuntemus.

Määräyksen on tarkoitus tulla voimaan 1. elokuuta 2018.

 

Lounais-Suomen Taxidata Oy:n toimitusjohtaja Tapani Ekuri sanoo, että yhtiö on jo teroittanut keihäänkärjekseen laadun ja palvelun.

-Kun valinnanvapaus kasvaa, laatukriteerit muodostuvat tärkeiksi asiakkaan turvallisuuden ja taksin luotettavuuden kannalta. Suomalainen on voinut luottaa taksiin, ja siitä haluamme pitää kiinni uudessakin tilanteessa. Meidän autoihin jää esimerkiksi taksamittarit, jotka lisäävät kuluttajan turvaa, Ekuri huomauttaa.

Molemmat yhtiöt ovat kirkastaneet brändiään ja suunnitelleet yhtenäisen ja selkeän visuaalisen ilmeen autoille ja markkinointiin. Esimerkiksi kantahämäläinen taksinvälitysyhtiö lanseeraa vuoden vaihteessa itsensä ympäristöystävällisyyttä korostavaksi Taksi Hämeeksi.

 

Rovaniemen Aluetaksi Oy:n toimitusjohtaja Juha Hotti sanoo, että vuosikymmenien kokemus taksinvälityksestä antaa nykyisille toimijoille kilpailutilanteessa etumatkaa.

-Uutena ei ole helppo tulla markkinoille, ja osaaminen nousee arvoon arvaamattomaan, Hotti ennustaa.

Taksiverkon harveneminen haja-asutusalueilla on alan tuntijoiden mukaan väistämätöntä.

-Haja-asutusalueilla on taksiautoilijoita, jotka ajavat autonsa loppuun tai itsensä eläkkeelle ja lopettavat sitten. Iso haaste on löytyykö uusia yrittäjiä näille alueille, Hotti pohtii.

Taksojen hintasääntely painuu alan vapautumisen mukana unholaan, mutta hintakehitystä kolmikko ei lähde ennustamaan.

-Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee aika pitkälti hintaa, Ekuri toteaa.

Myös Hotti on sitä mieltä, että hinnat hakevat uomansa.

-Taksipalveluille voi tulla eri hintoja eri aikoihin ja eri paikkojen välille. Ensimmäiset vuodet haetaan hintatasoa, mutta se ei välttämättä laske.

 

Taksiyrittäjä Anne Mikkola on ajanut taksia 21 vuotta eikä muista, että olisi koskaan ollut työssään näin suuren tuntemattoman edessä.

-Kukaan ei tiedä millaista tällä alalla on ensi kesänä, kun Kelakin kilpailuttaa uudelleen sote-kuljetukset. Pitää vain uskoa, että tekevälle on töitä aina. Muutos voi usein olla myös hyväksi, mutta nyt tulevien muutosten käytännön vaikutuksista tiedetään vasta vähän.

Forssan seudulla taksia ajava Mikkola aikoo teipata autonsa Taksi Hämeen väreihin profiloituakseen.

 

Oikaisu 11.12.2017 klo 15.37.

Taksinkuljettajille on tulossa koe toisin kuin taksikilpailun kovenemisesta kertovassa (10.12.) jutussa todettiin. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin määräysluonnos taksinkuljettajan kokeen vaatimuksista on parhaillaan lausuntokierroksella. Määräyksen on tarkoitus tulla voimaan 1. elokuuta 2018.

 

Asiasanat

Uusimmat