Uutiset

Kaukana merellä ja silti sopivan lähellä

Vajan takana rannassa moottori jyrähtää. Askeleet muuttuvat juoksuksi, mutta valkoinen paatti lipuu jo pois. Tännekö jään, majakan kaveriksi Rauman uloimmalle luodolle?

Vesibussi ajaa takaisin laituriin.

-Onneksi tulit nyt. Eihän sinua kyydistä voinut jättää, laivaa ajava Aleksi Rautiainen sanoo.

Olemme jo melkein tuttujakin. Edellispäivänä Rauman Saaristokuljetuksen M/V Linneaa ajava Rautiainen on kuljettanut minut Kylmäpihlajalle. Se on majakan ja vanhan luotirakennuksen koristama luoto. Länteen jos lähtisi uimaan, nousisi maa seuraavan kerran vastaan Ruotsissa.

Siellä ei voi tehdä juuri mitään, mikä on kaltaiselleni ihmiselle vain hyvä asia. Elänhän hektisen aikataulutettua elämää urbaanissa sykkeessä.

Toisin kuin Aleksi, kotimaastoissa bussikuski ei juoksijaa odota. Lisää kaasua vain.

Kylmäpihlajan majakka valmistui vuonna 1953. Se on viimeinen miehitetyksi tarkoitettu majakka, joka Suomeen on rakennettu. Se tarjosi kortteerin 12 luotsille, kahdeksalle kutterinhoitajalle ja kahdelle majakkamiehelle.

Valmistuessaan se korvasi Rauman majakkalaivan, joka siirtyi Kemiin. Yhtä kaikki, Rauma eli merestä ja sen elinkeinoista, ja ne tarvitsivat puolestaan apua päästäkseen loppumatkan perille.

-Olen kotoisin Turusta, jonka saaristossa laivaväylät ovat 60–70 metriä syviä. Rauman saaristossa reitin keskisyvyys on vain sellaiset 3–4 metriä, Rautiainen kertoo.

Merenkulun ammattilaiset poistuivat Kylmäpihlajalta 2000-luvun taitteessa. Sen jälkeen majakka- ja luotsiasema sai uuden elämän hotelli-ravintolana sekä saaristoveneilijöiden vierasvenesatamana.

-Mutta valo täällä palaa edelleen., automaattisesti tosin. Saat kyllä odotella näin kesällä puolille öin, ennen kuin se syttyy, Timo Gratschew sanoo.

Eräänlaisena ”talonmiehenä” toimiva Gratschew ottaa majakan toisessa kerroksessa sijaitsevassa a la carte -ravintolassa tilauksen vastaan. Alla ovat hyvät löylyt luotsiaseman saunassa ja vilvoittelu raikkaassa merituulessa. Näissä olosuhteissa yhdistetyksi saunajuomaksi ja aperitiiviksi ei voi olla rikollista tilata yhtä gintonicia.

Gratschew ei väitä vastaan. Auttaa tilauksessakin, kehottaa unohtamaan pihvin.

-Saaristossa kala on hyvää ja tuoretta. Ota sitä.

Otan. Hetken kuluttua Gratschew kantaa pöytään paistettua kuhaa valkoviinikastikkeessa, joka on saanut seurakseen perunamuusia ja kauden vihanneksia. Siitä lähtee nälkä, muttei hyvä fiilis. Maut ovat kohdillaan.

-Tällä majakkasaarella teen kaikkea mahdollista, paitsi yhtä asiaa. Keittiöön en mene, sillä sen muut osaavat paremmin, Gratschew sanoo.

Majakan torni nousee 36 metrin korkeuteen. Jaetut vessat ja suihkut ovat kerroksissa vuoron perään. Huoneet ovat siistit mutta yksinkertaiset.

-Vähän askeettistahan tämä on. Ainoat televisiotkin löytyvät hotellihuoneista, Gratschew sanoo.

Se on hyvä. Kaupungista saapuva stressipetteri ei kaipaa iltaansa multipleksiä. Reviiriään suojelevien lapintiirojen mekastus, tuulen humina ja meren pauhu riittävät – etenkin kun tiedän, että pois pääsee Aleksin kyydissä vajaassa tunnissa.

Jos itseään haluaa sivistää ornitologisesti, voi Rauman matkailutoimiston sivuilta ladata Kylmäpihlajan lintuoppaan.

Saarella pesii 36 lintulajia. Se on paljon kaupunkilaiselle, joka hädin tuskin erottaa banaanin tukaanin nokasta.

Sellaisessa paikassa sopii antaa tiirojen huutaa itsensä uneen.

Rauma

Mikä: Kaunis kaupunki Länsi-Suomessa

Asukasluku: noin 39 500

Pinta-ala: 1110 neliökilometriä
Miten
Helpoimmin Rauman saavuttaa omalla autolla. Ajomatkaa Helsingistä kertyy reilut 250 km (3h), Tampereelta 142 km (2h), Turusta 90 km (1h 15min) ja Oulusta 558 km (7 h).
Julkisen liikenteen välineistä Raumalle pääsee sekä Onnibus-yhtiön että Matkahuoltoon kuuluvien yhtiöiden bussilla.
Raumalle kulkee myös vuonna 1997 sähköistetty junanrata, jolla matkustajaliikenne tosin päättyi jo seuraavana vuonna. Toistaiseksi rata palvelee vain tavaraliikennettä.
Vaikka Rauman ympäristöä kierrellessä oma auto on kätevin, myös paikallisbusseilla pääsee paikasta toiseen. Bussit lähtevät Savilanpuistosta aivan vanhan Rauman vierestä.
Muista
Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvalla Vanhan Rauman alueella pysäköinti on kiellettyä. Sympaattisen alueen kiertää kätevimmin jalkaisin.
Pakkaa lämmintä mukaan. Kesällä saaristossa tuuli on usein kesälläkin vähintään viileää, joten viimaa pitävä jakku on matkatavaroissa paikallaan.
Vesibussi Kylmäpihlajaan lähtee Poroholman leirintäalueelta. Etenkin lomakaudella lippu kannattaa varata etukäteen (www.raumansaaristokuljetus.fi)
Hinnat
Yö 2 hengen huoneessa majakkahotellissa alkaen 145 e, vesibussi Kylmäpihlajan luodolle 28e (meno-paluu), kertalippu paikallisliikenteen bussissa 3 e.

Asiasanat

Uusimmat