Uutiset

Kittilän lentoturmatutkinnalla voi olla kansainvälistä merkitystä – ylipaine syy kapteenin kuolemaan

Liikesuihkukoneen ovi iskeytyi ulos kovalla paineella 4. tammikuuta Kittilän lentoasemalla. Onnettomuudessa kuoli ovea avaamassa ollut noin 50-vuotias ulkomaalainen lentokapteeni.

Lentokapteeni oli menossa koneeseen, jota oltiin valmistelemassa lähtöön. Lentokoneen ulko-ovi osui kuitenkin kapteeniin niin kovalla voimalla, että hän kuoli elvytysyrityksistä huolimatta.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on toistaiseksi saanut selville, että koneen sisälle oli muodostunut ylipaine, minkä johdosta ovi iskeytyi auki suurella voimalla. Tutkinnassa on testattu ja selvitetty muun muassa matkustamon paineistuksen toimintaa, sen käyttötapoja ja -ohjeistusta.

-Lentokonetta oli lämmitetty lähtöä varten, mikä oli järkevää, koska pakkasta oli noin 20 astetta. Lämmitys lykkää lisää ilmaa koneeseen, mikä aiheuttaa ylipainetta. Tutkinnassa keskitytään seuraavaksi siihen, millä ohjeilla ulosvirtausventtiiliä on käytetty. Ulosvirtausventtiili estää ylipaineen syntymistä. Venttiili on toistaiseksi tehtyjen testien mukaan kunnossa, kertoo johtaja Veli-Pekka Nurmi Onnettomuustutkintakeskuksesta Lännen Medialle.

Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt 11–12. tammikuuta teknistä tutkintaa ja testauksia liikesuihkukoneelle. Tutkinta jatkuu myös ohjaamon äänitallentimen ja lentoarvotallentimen tietojen sekä koneen käyttöä ohjeistavien manuaalien analysoinnilla. Lisäksi tehdään täydentäviä kuulemisia.

Tutkinnasta arvokasta tietoa

Tutkinnassa voidaan saada kansainvälisesti arvokasta tietoa vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi.

-Vastaava rakenne on yleinen maailmalla. Oven avaamiseen sisältyy vaara, joka tässä tapauksessa toteutui pahimmalla mahdollisella tavalla. Kansainvälisiin ohjeistuksiin puututaan, jos siihen ilmenee aihetta, Nurmi sanoo.

Vastaavat ylipaineen aiheuttamat onnettomuudet ovat Nurmen mukaan harvinaisia, mutta riski sellaisten syntymiseen on olemassa.

-Koneen valmistajat totesivat keskustelussamme, että on ihme, ettei vastaavaa ole aiemmin tapahtunut. Koneen ohjeistuksessa mainitaan kyllä, ettei oven edessä saa seisoa sitä avattaessa, mutta muuten ovea ei oikein saa auki. Ylipaineen purkautuessa ovi tulee vauhdilla alas.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta valmistuu 6-12 kuukauden aikana.

-Mitään varsinaista vikaa ei ole vielä löytynyt, Nurmi kertoo.

Asiasanat

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti