Uutiset

Kokoomus: Ihmisten ilmastotaakka ei saa olla liian kova – kotien energiaremontteja tuettava ja autoveroa laskettava

Puheenjohtaja Petteri Orpo : "Puoluekenttä on hajaantunut, ykköspaikka tulee vähän yli 20 prosentin kannatuksella"
Abdoulie Gaye halusi samaan kuvaan kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon kanssa Helsingin Narinkkatorilla. Kuva: Mauri Ratilainen

Kokoomus viritti vaalikevään tunnelmaa tänään Helsingin Kampin Narinkkatorilla. Puolueen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo sanoi, että vaalikeväästä tulee jännä ja tiukka. Kannatuslukuja hän ei lähde arvailemaan, mutta odottaa, että vähän yli 20 prosentin kannatuksella ykköspaikka irtoaa. Kokoomuksen kannatus eri mielipidemittauksissa on ollut viime aikoina hieman vaille 20 prosenttia. Mittauksia johtaa hyvin pienellä erolla sdp.

Orpon toripuhe keskittyi kahteen aiheeseen, ulkomaalaistaustaisten seksuaalirikoksiin ja ilmastonmuutokseen. Kumpaakaan asiaa poliitikko ei Orpon mukaan haluaisi pöydälleen.

Orpo korosti, että seksuaalirikoksia on mahdoton ymmärtää ja hallitus kääntää nyt kaikki kivet ongelman ratkaisemiseksi.

Maahanmuuttajien seksuaalirikokset ovat teema, josta ihmiset puhuvat, mutta Orpo uskoo kuitenkin, että suomalaiset ovat tolkun väkeä.

– Viime viikonlopun voimakas keskustelu on tasaantunut. Puhutaan oikeasti siitä, miten asioita pitää ratkoa ja mitä seuraavaksi pitää tehdä. On ymmärrys siitä, että millään yksittäisellä toimenpiteellä tämäntyyppistä ilmiötä ei kitketä, vaan tarvitaan laajaa viranomaisyhteistyötä ja poliisin ja oikeusjärjestelmän vahvistamista.

Tuhansien eurojen tuki energiaremonttiin

Seuraavan hallituksen ja eduskunnan tehtävä on huolehtia siitä, että tehdään ilmastonlämpenemisen vaatimat päätökset. Orpo painotti puheessaan, että yhteiskunnan tehtävä on hoitaa isot ilmastoa koskevat ratkaisut, kuten esimerkiksi kivihiilestä ja fossiilisista polttoaineista luopuminen energian tuotannossa.

– Kokoomus ei halua, että yksittäisten ihmisten tai kotitalouksien taakka kasvaa liian suureksi.

Orpon mielestä yhteiskunnan tukia tulisi suunnata niin, että niillä voitaisiin edistää myös pienituloisimpien mahdollisuuksia ilmastotekoihin, esimerkiksi pientalon lämmitystavan muutokseen energiatehokkaammaksi.

– Tuen täytyy olla sitä luokkaa, että se mahdollistaa energiaremontin. Jos on vähävaraisesta ihmisestä kysymys, niin puhutaan tuhansien eurojen tuesta.

Kokoomus haluaa edistää joukkoliikennettä, mutta yksityisautoiluun Orpo ei ole valmis puuttumaan.

– Kokoomuksen tavoite on laskea autoveroa niin, että se kannustaa vähäpäästöisemmän ajoneuvon ostamiseen. Myös teknologia kehittyy koko ajan, ja markkinoille tulee nykyistä halvempia sähköautoja. Nämä molemmat tekijät yhdessä saavat aikaan sen, että autokanta lähtee uusiutumaan, Orpo sanoi.

Lisää eurovaaliehdokkaita

Kokoomuksen lauantaina koolla ollut puoluevaltuusto nimesi lisää eurovaaliehdokkaita kevään 2019 EU-parlamenttivaaleihin.

Uusia ehdokkaita ovat yrittäjä Paula Aikio-Tallgren, yleisesikuntaupseeri ja everstiluutnantti Hans Adolf Ehrnrooth, teollisuusneuvos Kari Kallonen, kouluneuvos Jyrki Koivikko, EU-asioihin erikoistunut konsulttiyrittäjä Mikko Ohela, kokoomuksen eduskuntaryhmän tiedotussihteeri Tuomas Tikkanen, lääketieteen professori Pirkko Vihko ja kokoomuksen järjestöverkoston puheenjohtaja Leena Zittling.

Kokoomus nimesi ensimmäiset eurovaaliehdokkaansa jo syyskuussa. Silloin paikkaa Euroopan parlamentissa kertoivat tavoittelevansa kokoomuksen nykyiset europarlamentaarikot Sirpa Pietikäinen, Petri Sarvamaa ja Henna Virkkunen. Uusina ehdokkaina syyskuusta asti ovat olleet kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja, neuvonantaja Aura Salla, varatuomari Kimmo Sasi ja kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Janika Takatalo.

Uusimmat