Uutiset Helsinki

Kolmen euron elokuvaliput ovat todellisuudessa 85 euron huijausansa – Finnkinon nimissä lähetetty huijausviestejä jo yli kahtena vuotena

Älä anna luottokortti- tai pankkitietoja Finnkinon lähettämiksi naamioituihin viesteihin, yhtiö varoittaa. Muutama kymmenen tai enintään runsas sata ihmistä on syöttänyt luottokorttitietonsa huijausviesteihin, Finnkino arvioi.
Tältä näyttää viime päivinä tekstiviestillä Finnkinon nimissä lähetetty huijausviesti, jonka linkin avaamisen jälkeen pyydetään luottokorttitietoja. Finnkino varoittaa, ettei sen lähettämissä kampanja- ja mainosviesteissä pyydetä koskaan pankki- tai luottokorttitietoja. Kuva: Lännen Media
Tältä näyttää viime päivinä tekstiviestillä Finnkinon nimissä lähetetty huijausviesti, jonka linkin avaamisen jälkeen pyydetään luottokorttitietoja. Finnkino varoittaa, ettei sen lähettämissä kampanja- ja mainosviesteissä pyydetä koskaan pankki- tai luottokorttitietoja. Kuva: Lännen Media

Elokuvateatteriketju Finnkinon nimissä on lähetetty viime päivinä useita huijaustekstiviestejä, joilla kalastellaan luottokorttitietoja.

Yhtiö varoittaa, ettei sen omissa viesteissä ja kampanjoissa kysytä koskaan pankki- tai luottokorttitietoja kuten nyt liikkuneissa huijausviesteissä.

– Toissapäivänä (tiistaina) saimme tiedon, että huijausviestejä on taas lähetetty. Olemme saaneet jonkin verran yhteydenottoja, joista muutamat ovat valitettavasti sellaisia, joissa ihmiset ovat syöttäneet korttitietonsa, kommentoi Finnkinon kaupallinen johtaja Kalle Peltola.

Vastaavia huijausviestejä on lähetetty Finnkinon mukaan jo vuodesta 2017 lähtien. Korttitietoja on kalasteltu sähköpostilla, tekstiviesteillä, älypuhelinsovellusten sisäisissä mainoksissa sekä Facebook-viesteissä ja -mainoksissa.

Viime päivien huijausviesteissä luvataan kaksi elokuvalippua 3 eurolla, jos viestin vastaanottaja vastaa linkin takaa löytyvään lyhyeen kyselyyn.

Kyselyyn kuuluu kolme kysymystä, jotka avautuvat sivulle, joka näyttää erehdyttävän paljon Finnkinon omilta verkkosivuilta. Huijaussivulla on esimerkiksi käytetty Finnkinon logoa, graafista ilmettä ja yhtiön muuta kuvastoa.

Kysymyksiin vastaamisen jälkeen huijaussivulla avautuu kenttä, johon pyydetään täyttämään yhteys- ja henkilötiedot. Seuraavaksi sivulla kysytään luottokorttitietoja, joilla on huijauksen mukaan määrä veloittaa kaksi euroa.

Todellisuudessa luottokortin tiedot antanut henkilö sitoutuu maksamaan kuukausittain “verkkoviihdepalvelusta” 85 euron kuukausimaksua. Finnkinolla ei ole mitään tekemistä kyseisen toimijan kanssa, yhtiö kertoo.

Samaan aikaan, kun huijausviestejä on lähetetty, Finnkinolla on käynnissä aito tekstiviestikampanja alennushintaisista elokuvalipuista.

Finnkino: Tarkkaile kielioppivirheitä ja verkko-osoitetta

Huijausviestit erottaa Finnkinon mukaan esimerkiksi kielioppi- tai kirjoitusvirheistä tai siitä, että sivulla on sekaisin useita kieliä.

Yhtiö kehottaa ihmisiä lisäksi tarkkailemaan verkko-osoitetta, joka viesteistä avautuu.

Aidon verkkosivun osoite on finnkino.fi. Viime päivien huijausviestit avautuvat valesivulle, jonka osoite on finnkino.cinema-offer.com.

Kaupallinen johtaja Peltola uskoo, että ihmiset ovat valveutuneet viime vuosina, kun esimerkiksi kauppojen ja muiden firmojen nimissä lähetetyt huijausviestit ovat yleistyneet.

– Ensimmäisten Finnkinon nimellä tehtyjen huijausviestien jälkeen saimme huomattavasti enemmän yhteydenottoja kuin myöhemmissä. Onneksi ihmiset näyttävät tulleen varovaisemmiksi.

Finnkino on tehnyt aiemmista huijausviesteistä rikosilmoituksen ja tiedottanut asiakkailleen, kun viestit ovat tulleet yhtiön tietoon.

– Tämä on hyvin ikävä ilmiö, mutta meidän on vaikea tehdä asialle muuta kuin pyrkiä tiedottamaan ihmisiä liikkuvista huijauksista, Peltola sanoo.

Peltola kertoo, että Finnkino kehottaa huijauksen kohteeksi joutuneita ihmisiä tekemään aina rikosilmoituksen poliisille.

Finnkinon arvion mukaan huijausviesteihin on syöttänyt luottokorttitietonsa “joitakin kymmeniä tai enintään sata ihmistä”.

Finnkinon tietojen mukaan huijausviestejä on lähetetty kampanjanomaisesti kausittain viimeisen kahden vuoden aikana.

Uusimmat