Uutiset

Kolmen varusmiehen kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa ei nosteta syytteitä – kuljettajalla ei ollut mahdollisuutta nähdä kiskobussia

Kihlakunnansyyttäjä: kuljettaja ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen eikä kuolemantuottamukseen.
Neljän ihmisen kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus tapahtui lokakuussa 2017.

Kolmen varusmiehen ja yhden junamatkustajan kuolemaan johtaneessa tasoristeysonnettomuudessa ei nosteta syytettä kuorma-autoa kuljettanutta varusmiestä vastaan, kertoo Länsi-Uudenmaan kihlakunnansyyttäjä.

Syyttäjän mukaan kuljettuna toiminut varusmies ei ole syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai kuolemantuottamukseen.

Kuorma-autoa kuljettanut mies on kiistänyt syyllistyneensä rikokseen ja katsonut, ettei hän ole huolimattomuudesta rikkonut tieliikennelakia.

Syyttäjä katsoo, ettei kuorma-auton kuljettajalla ollut missään vaiheessa konkreettista mahdollisuutta nähdä kiskobussia.

– Hän on kertonut, että hän katsoi oikealle, suuntaan josta kiskobussi tuli, kun hän lähestyi risteystä, mutta hän ei ole nähnyt siellä mitään. Keli ja ajokeli olivat huonot ja oli sumua, syyttämättäjättämispäätöksessä sanotaan.

Puolustusvoimien SISU A2045 -merkkinen miehistönkuljetusauto ja kiskobussi törmäsivät toisiinsa lokakuussa 2017.

Onnettomuus tapahtui Leksvallintien Skogbyn tasoristeyksessä. Kuolonuhrien lisäksi onnettomuudessa loukkaantui yksitoista ihmistä.

Onnettomuuspaikalla ollut tasoristeys suljettiin pian onnettomuuden jälkeen.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja on vaatinut Suomen vaarallisempien tasoristeysten korjaamista tai poistamista käytöstä.

Erittäin vaikeat keliolosuhteet

Syyttäjä päätyi ratkaisuunsa esitutkinnan ja poliisin tekemän rekonstruktion perusteella.

Esitutkinnassa kävi selväksi muun massa se, että onnettomuuden sattuessa keliolosuhteet olivat erittäin hankalat.

Onnettomuustilanteen nähneet henkilöt ovat kertoneet, että onnettomuusaamuna satoi vettä ja räntää, jonka vuoksi näkyvyys on ollut erittäin huono.

Tutkinnassa on kuultu muun muassa kolmea varusmiestä, jotka olivat onnettomuuteen joutuneen kuorma-auton perässä ajaneen auton ohjaamossa.

– Kaikki kolme ovat kertoneet, että lunta tuli niin paljon, että heillä oli tuulilasinpyyhkijät päällä. Yksi heistä on kertonut, että näkyvyys oli niin heikko, että he näkivät vain edessä olevan kuorma-auton takavalot, vaikka etäisyys oli vain 40–50 metriä, syyttämättäjättämispäätöksessä todetaan.

Kiskobussin kuljettaja veti hätäjarrua

Kiskobussin kuljettaja on kertonut nähneensä tasoristeystä lähestyvän kuorma-auton. Syyttämättäjättämispäätöksen mukaan kuljettaja kertoo antaneensa äänimerkin kaksi kertaa varoittaakseen hitaasti kohti risteystä liikkuvaa kuorma-autoa.

– Hän oletti sen pysähtyvän ennen risteystä. Hänen hämmästyksekseen kuorma-auto jatkoi kuitenkin risteykseen, minkä johdosta hän veti hätäjarrusta noin sekunti ennen yhteentörmäystä, päätöksessä kerrotaan.

Edit: Juttua on päivitetty kauttaaltaan keskiviikkona annetun syyttämättäjättämispäätöksen tiedoilla.

Uusimmat