Uutiset

Konkurssin partaalla ollut Omena-hotelli nousi ahdingosta – nyt yritys havittelee uusia paikkakuntia

Vuonna 2015 Omena-hotelliketju muutti konseptinsa ja keskittyi markkinointiin erityisesti sosiaalisessa mediassa. Myös maailmanvalloituksesta luovuttiin ja sen sijaan päätettiin keskittyä Suomeen.

Toimitusjohtaja Thomas Klingelinin mukaan konsepti on kolmen viimeisen vuoden aikana lyönyt läpi. Se näkyy käyttöasteessa ja siinä, että sekä ulkomaisten että kotimaisten matkailijoiden määrä on kasvussa.

Omena-hotellien liikevaihto kasvoi viime vuonna 7 prosenttia 9,77 miljoonaan euroon. Liikevoitto kaksinkertaistui 770 000 euroon. Myös hotellien käyttöaste oli keskimääräistä korkeampi, 70 prosenttia.

Tällä hetkellä hotelliketju aikoo laajentaa kaikkiin suuriin Suomen kaupunkeihin, joissa Omenaa ei vielä ole. Lisäksi Helsinkiin halutaan ainakin yksi hotelli lisää. Lähivuosina on tarkoitus avata noin 20 uutta hotellia.

Nyt kasvu on lupaavaa. Miten varmistetaan, että vanhat virheet eivät toistu?

-Se että olemme automaatiohotelli ei tarkoita, että olisimme karsineet palveluista. Ne on vain tuotettu kustannustehokkaammin ja nopeammin, Kingelin sanoo.

Käytännössä kustannustehokas palvelu tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jatkossa Omena-hotellin asiakkaita palvelee asiakaspalvelijan lisäksi keinoälyllä toimiva botti. Se vastaa reaaliajassa kysymyksiin ja helpottaa Kingelinin mukaan asiakaspalvelua esimerkiksi ruuhka-aikoina.

Turvallisuuden varmistaa puolestaan ympärivuorokautinen kameravalvonta ja vartiointiyritys, josta on suora yhteys vartijaan, joka tarvittaessa tulee apuun. Koodilukoilla taas taataan se, ettei hotelliin pääse muita kuin varauksen tehneitä asiakkaita.

Aina kaikki ei kuitenkaan ole sujunut yhtä ruusuisesti.

Ensimmäinen Omena-hotelli avattiin Rukalle vuonna 2001, minkä jälkeen itsepalveluhotelliketju on käynyt läpi monenkirjavia vaiheita. Alusta asti haaveet ovat olleet suuret.

Omena-hotellien perustajan, nyt jo edesmenneen Rabbe Grönblomin tavoitteena oli, että vuonna 2016 Suomessa olisi enemmän Omena-hotelleja kuin minkään muun ketjun hotelleja. Myös maailmanvalloitusta haviteltiin. Toisin kävi.

Kansainvälistyminen ei sujunutkaan toivotulla tavalla, kun suomalaisille tuttu brändi ei purrut ruotsalaisiin ja tanskalaisiin. Kotimaankin toiminnoissa oli ongelmia, kun asiakkaat valittivat häiriöistä. Lisäksi paljastui, että Omena-hotelleissa käytiin seksikauppaa.

Vuonna 2014 yrityksen talous oli korkeiden vuokrakustannusten vuoksi niin huonolla tolalla, että Omena-hotelli hakeutui velkasaneeraukseen.

Velkasaneeraus kannatti. Suunnanmuutoksen jälkeen asiakas on löytänyt Omena-hotellin. Kingelinin mukaan yksi syy menestykseen on matkailijoiden uudenlaisessa ajattelutavassa.

Siinä rahaa käytetään vähemmän majoittumiseen ja enemmän kohteeseen. Tästä muutoksesta voi Kingelinin mukaan kiittää muun muassa Airbnb:tä. Se on tuonut raikkaan tuulahduksen matkailualalle.

-Airbnb opettaa matkustajia siihen, että on olemassa vaihtoehtoisia majoittumisvaihtoehtoja. Vähän sama ajatus kuin siinä, että on halpalentoyhtiöitä ja reittilentoyhtiöitä. Sama palvelu, mutta alemmilla kustannuksilla kaikkien käyttöön.

Kingelin näkeekin Omena-hotellit vaihtoehtona perinteisten ketjujen luomalle majoittumiselle ja hotelliyöpymisen luksukselle. Hotelliyöpyminen on arkipäiväinen asia, jota pitää tarjota tiettyyn hintaan ja tietyistä paikoista.

Siksi Omena-hotellien konsepti on aina sama: hotelli kaupungin keskustassa ja kivenheiton päässä linja- tai rautatieasemalta sekä palvelujen lähellä.

-Ja vaikka yleisesti luullaan, ettei Omena-hotellista saa aamupalaa, se ei pidä paikkaansa. Hotellin vieressä on aina paikka, josta saa sopimushintaisen aamiaisen.

Omena Hotellit Oy

Itsepalveluhotelliyhtiö, jossa ei ole paikalla henkilökuntaa.

Yhtiön perusti suomalainen yrittäjä Rabbe Grönblom, joka kuoli vuonna 2015.

Ensimmäinen Omena-hotelli avattiin Rukalle vuonna 2001. Tällä hetkellä Suomessa on seitsemän Omena-hotellia: Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Vaasassa sekä Helsingissä kaksi.

Ketju haluaa laajentaa noin 20 kaupunkiin, mm. Ouluun, Kuopioon, Lahteen ja Poriin.

Asiasanat

Uusimmat