Uutiset

Konttijunaliikenne alkaa Suomen ja Kiinan välillä – Kouvola haastaa Keski-Euroopan terminaalit

Kouvola haluaa kilpailla Aasian ja Euroopan väliä seilaavien rahtilaivojen kanssa uudella junayhteydellä. Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka kertoi torstaina, että konttijunaliikenne Kouvolasta Kiinan Xianiin alkaa marraskuun alkupuolella. Miljoonakaupunki Xian sijaitsee Kiinan keskiosissa.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) sanoo kannattavansa kuljetuskäytävien lisäämistä eri ilmansuuntiin.

Hän huomauttaa, että liikenne Aasiaan on Suomen näkökulmasta markkinaehtoista toimintaa. Yritykset valitsevat, mitä kuljetusreittiä käyttävät logistiikassaan.

-Jos kaupalliset toimijat aloittavat aikataulutetun tavaraliikenteen Suomen ja Kiinan välillä, niin Suomi toivottaa liikenteen erittäin tervetulleeksi, Berner sanoo.

Hän ei halua asettaa vastakkain Rail Balticaa ja Aasian yhteyttä.

-Kumpikin suunta on Suomelle tärkeä, ja yhteydet myös tukevat toisiansa. Markkinat lopulta ratkaisevat, minkälaista rahtia ja paljonko reiteillä tulevaisuudessa kulkee, Berner sanoo.

800 metrin mittainen juna

Kouvola Innovation -kehitysyhtiön mukaan Kouvolassa voidaan käsitellä ripeästi yli kilometrin mittaisia konttijunia, minkä takia raideliikenne Kouvolasta maailmalle on nopeaa ja tehokasta.

Viikoittainen liikenne käynnistetään kuitenkin 800 metrin mittaisella junalla, johon mahtuu 82 teuta rahtia. Se tarkoittaa 82 kappaletta 20 jalan tai 41 kappaletta 40 jalan kontteja.

Pitempää junaa ei Kouvolan ratapihalle mahdu. Mutta kapasiteettia olisi käsitellä parin junan rahdit päivässä.

Kun 40 miljoonaa euroa maksava uusi konttiterminaali valmistuu, sen jälkeen voisi Kiinasta tulla neljä yli kilometrin mittaista junaa päivässä Kouvolaan. Silloin Kouvola haastaa jo Keski-Euroopan pääreitin suuren siirtokuormausterminaalin Brestissä Valko-Venäjän ja Puolan rajalla.

-Konttiliikenteen kasvu Kazakstanin rautateillä on ollut yli 100 prosenttia vuodessa useamman vuoden ajan. Valko-Venäjän ja Puolan kautta kulkeville radoille lisää ei mahdu. Siksi Suomi kiinnostaa, sanoo kehittämispäällikkö Simo Päivinen Kouvola Innovation -kehitysyhtiöstä.

Myös kaupunginjohtaja Toikka hehkuttaa kaupungin modernia intermodaaliterminaalia, jossa kontteja voidaan siirtää helposti raiteilta pyörille tai toisinpäin.

-Kouvolan kaupunki haluaa investoida logistiikka-alaan, etenkin rautatielogistiikan kehittämiseen ja mahdollistaa sen kasvun myös tulevaisuudessa, Marita Toikka sanoi Railforum-seminaarissa.

Asiasanat

Uusimmat