Uutiset

Koronaepidemia voi leikata lentoliikenteen päästöjä ja kurittaa yhtiöiden taloutta pitkään, sillä vertailukohdaksi on sovittu tämä vuosi

Ensi vuoden alusta alkaen lentoyhtiöiden on kompensoitava vuosien 2019 ja 2020 keskiarvon ylittävät päästöt. Lentoleikkausten vuoksi se voi tulla paljon kalliimmaksi kuin on oletettu. Kompensointia koskevan Corsia-sopimuksen avaaminen olisi vaikeaa.
Corsia-järjestelmän tarkoitus on pysäyttää päästöjen kasvu kansainvälisessä lentoliikenteessä. Koronaviruksen vuoksi vaikutus voi kuitenkin muuttua päästöjä vähentäväksi. Kuva: epa08266002
Corsia-järjestelmän tarkoitus on pysäyttää päästöjen kasvu kansainvälisessä lentoliikenteessä. Koronaviruksen vuoksi vaikutus voi kuitenkin muuttua päästöjä vähentäväksi. Kuva: epa08266002

Lentoyhtiöt voivat joutua hyvittämään koronaviruksen vuoksi päästöjään selvästi enemmän ja kalliimmalla kuin on ennakoitu.

Lentojen vähentäminen jättänee kuluvan vuoden päästöt selvästi oletettua alhaisemmiksi. Samalla vuodesta 2021 alkava päästöjen hyvitysmäärä kasvaa oletettua suuremmaksi.

– Vaikutukset voivat olla hyvinkin radikaaleja riippuen siitä, missä operaattori lentelee, sanoo hallitussihteeri Janne Mänttäri liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Siviili-ilmailujärjestö ICAO:n jäsenmaat sopivat syksyllä Corsia-sopimuksesta, joka koskee päästöjen hyvittämistä kansainvälisessä lentoliikenteessä. Päästöjen toiseksi vertailuvuodeksi on sovittu 2020.

Puskuri ei välttämättä riitä

Tiukkoja neuvotteluja vaatineen sopimuksen mukaan operaattorien päästöjen on pysähdyttävä vuosien 2019 ja 2020 keskiarvoon, vaikka liikennöinti kasvaisi.

Ellei päästöjen vähentäminen onnistu, erotus on kompensoitava ostamalla markkinoilta hyväksyttyjä päästöyksiköitä. Uusi koronavirus on muuttanut ennakkoasetelmia jo nyt.

Kun Corsiasta sovittiin, päästöjen vertailuvuosia otettiin tarkoituksella mukaan useampia kuin yksi.

– Maat ottivat huomioon, että mahdolliset poikkeukselliset tapahtumat voisivat vaikuttaa laskelmiin. Kahden vuoden päästöjen arvioitiin riittävän kattamaan nämä huolet, kertoo WIlliam Raillant-Clark ICAO:n viestinnästä Lännen Medialle.

Ellei koronaviruksen leviämistä ja vaikutuksia saada hillittyä, puskuri ei välttämättä riitä alkuunkaan.

– Kun virus tuntuu nyt leviävän ympäri maailmaa, näyttää siltä, että 2020 tulee olemaan todella hapokas vertailuvuosi. Se tulee vaikuttamaan merkittävästi, vaikka mukana on myös vuosi 2019, Mänttäri arvioi.

Selvästä kasvusta yhtä selvään miinukseen

Lentoyhtiöt ovat leikanneet rajusti tai lopettaneet kokonaan lentonsa Manner-Kiinaan. Rajoituksia on muillakin alueilla joko epidemian tai sen vuoksi hiipuneen kysynnän vuoksi.

Virustilanne on kuitenkin synkkenemässä ympäri maailmaa. Esimerkiksi SAS ja Ryanair ovat ilmoittaneet vähentävänsä myös Euroopan sisäisiä lentoja, eikä tämä koske vain Pohjois-Italian epidemia-aluetta.

Vielä joulukuussa lentoyhtiöiden kansainvälinen etujärjestö IATA ennakoi, että lentojen määrä kasvaa tänä vuonna neljällä prosentilla. Helmikuussa koko vuoden ennuste kääntyi viiden prosentin verran miinukselle.

Mänttäri sanoo eroa radikaaliksi.

– Jos tilanne vielä synkkenee, se ei tule jäämään siihenkään. Jo pari viikkoa sitten IATA arvioi, että lentoja on noin kymmenen prosenttia vähemmän kuin normaalisti tähän aikaan.

”Summat eivät tule olemaan merkityksettömiä”

Koronavirus iskee lentoyhtiöiden talouteen sekä akuutisti että kroonisesti.

Virustilanne on jo nyt johtanut niin henkilöstön lomautuksiin ja muihin sopeutustoimiin kuin yhteen konkurssiinkin. Asiantuntijoiden mukaan brittiläisen Flyben kaatuminen ei välttämättä jää ainoaksi.

IATA arvioi loppuviikolla, että virustilanteen vuoksi yhtiöt menettävät maailmanlaajuisesti sata miljardia euroa tänä vuonna. Ensi vuonna kuvaan astuu mukaan Corsia, jonka taloudellinen merkitys näyttää kasvavan ennakoitua suuremmaksi.

Jos liikenne kasvaa, niin päästöjen hyvittäminen tulee koko ajan kalliimmaksi – semminkin, kun päästöyksiköiden hinta oletettavasti nousee kysynnän mukana.

– Maksettavat summat eivät tule olemaan merkityksettömiä, vahvistaa Mari Rouvi Finnairin viestinnästä.

Yhtiö on peruuttanut lentonsa Manner-Kiinaan ainakin huhtikuun loppuun saakka. Peruutuslistalla on muitakin Aasian-yhteyksiä, ja yhtiö suunnittelee henkilöstön lomautuksia.

Rouvin mukaan Finnair oli loppuviikkoon mennessä perunut koronaviruksen vuoksi yli tuhat lentoa.

Todellisuus tulee ennen pitkää vastaan kaikille

Corsian kompensointi on alkuvaiheessa vapaaehtoista, mutta se alkaa heti kattavasti esimerkiksi EU:ssa ja Yhdysvalloissa. Vuonna 2027 järjestelmästä tulee velvoittava.

Esimerkiksi Kiina ei ole ainakaan toistaiseksi ilmoittautunut mukaan vapaaehtoiseen vaiheeseen, ja näillä näkymin tuskin sitä tekeekään ennen heinäkuun takarajaa.

– Heille kyseessä on todellinen ongelma, sillä Kiinasta lähtevät lennot ovat leikkautuneet ainakin kaksi kolmasosaa, Mänttäri sanoo.

Corsia edellyttää vastavuoroisuutta. Koska Kiina ei ole mukana, ei esimerkiksi eurooppalaisten operaattorien tarvitse kompensoida Kiinan-lentojensa päästöjä vielä ensi vuonna.

Mukana olevien maiden välillä velvoitteet astuvat voimaan vuodenvaihteessa. Niiden joukossa virustilanne on tähän mennessä vaikuttanut erityisen voimakkaasti Italian ja Etelä-Korean lentoihin.

Ellei vertailuvuosiin kajota, tulee todellisuus kuitenkin vastaan vuonna 2027 myös Kiinalle ja sinne lentäville yhtiöille. Siihen mennessä kuilu vertailuvuosiin on todennäköisesti kasvanut entisestään.

”Se olisi hyvin iso soppa”

Onkin mahdollista, että ICAO:n jäsenmaat haluavat palata neuvottelupöytään. Mänttäri arvioi, että kysymys vertailuvuosista noussee esiin erityisesti jos tilanne pahenee vielä merkittävästi tämänhetkisestä.

Finnairin Mari Rouvi huomauttaa, että vaikutukset kohdistuvat maantieteellisesti hyvin epätasaisesti.

– Siksi on oletettavaa, että Corsian perusvuoden 2020 luvuista tullaan keskustelemaan.

Käytännön toteutus voi kuitenkin olla hankalaa. Muutokset vaatisivat järjestön yleiskokouksen hyväksynnän, ja seuraava kokous on vasta vuonna 2022. Asia ei myöskään ole läpihuutojuttu, sillä nykyisenkin sopimuksen syntyminen oli työlästä.

– Vaikea kuvitella, että Corsiaa lähdettäisiin äkkinäisesti muuttelemaan. Se olisi hyvin iso soppa ja lisäksi on kiire, Mänttäri huomauttaa.

Vaikutukset voivat jatkua hyvin pitkään

Ellei vertailuvuotta muuteta, tämän vuoden inhimillisesti ja taloudellisesti ikävä poikkeustilanne voi vaikuttaa positiivisesti ympäristöön vuosikausia.

Jos markkinoilta ostettavat päästöyksiköt todella sitovat päästöjä lupauksensa mukaisesti, niin tulevina vuosina Corsia leikkaisi päästöjä selvästi nykyisestä. Tämä olisi yllättävä vaikutus järjestelmältä, jonka tarkoitus on ollut lähinnä pysäyttää päästöjen kasvu.

Vaikutus olisi mukana kokonaisuudessa, jossa kasvavan alan päästöjä yritetään vähentää monilla eri keinoilla. Euroopan komissio valmistelee parhaillaan muun muassa esitystä lentoliikenteen päästökauppaa koskevista lisätiukennuksista.

– Lisäksi joulukuussa on tulossa komission esitys Euroopan laajuisesta lentoliikenteen biopolttoaineita koskevasta jakeluvelvoitteesta, Mänttäri kertoo.

Uusimmat

Näkoislehti

8.7.2020

Fingerpori

comic