Uutiset

Kuka haluaa siltainsinööriksi? — Työnhakuilmoitukset kutkuttelevat nauruhermoja some-jakojen toivossa

Kuka olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut, että myös valtion ja kunnan viranomaiset voivat luoda viihdyttäviä rekrytointi-ilmoituksia, jotka leviävät sosiaalisessa mediassa kuin kulovalkea? Liikennevirasto twiittasi eilen työnhakuilmoituksen, jossa se viittasi suosittuun Silta-sarjaan: ”Katsoitko Silta-sarjan ja petyit, kun se ei kertonutkaan siltainsinööreistä?” Ilmoituksen ulkoasu muistutti Silta-sarjan esittelykuvaa. Ilmoituksella haetaan töihin siltainsinöörejä, mutta se ei ole vedonnut pelkästään insinööreihin. ”Nyt harmittaa, etten ole siltainsinööri” ja ”Kova!” todettiin kommenttiketjussa.

Liikennevirasto onnistui siinä, mitä moni yrittää, toteaa tietokirjailija ja kriisiviestinnän asiantuntija Katleena Kortesuo. Virasto osasi hyödyntää huumoria ja sitä, että Silta-sarjalla on paljon faneja.

-Organisaatiot, jotka rekrytoivat sosiaalisessa mediassa, toivovat juuri sitä, että mahdollisimman moni jakaisi ilmoituksia. Tosi vähän on kuitenkin sellaisia ilmoituksia, jotka tässä onnistuvat, Kortesuo sanoo.

Huumoria hyödyntävät, kuvalliset rekrytointi-ilmoitukset ovat Kortesuon mukaan lisääntyneet sosiaalisessa mediassa viime vuosina selvästi. Se kertoo siitä, että organisaatiot ovat vapautuneet kankeasta, byrokraattisesta tavasta viestiä.

-6—8 vuotta sitten ei olisi tullut vielä kyseeseenkään, että valtion viranomainen voisi tehdä tällaisen ilmoituksen. Korkeintaan ehkä joku nuorten lehti, Kortesuo toteaa.

Huumorin ja somen voima huomattu myös kunnissa

Myös osa kunnista on alkanut hyödyntää huumorin ja sosiaalisen median voimaa, kun kuntaan haetaan uutta väkeä. Aluetutkija Timo Aron mukaan kuntien some-rekrytointi on lisääntynyt koko ajan.

-Edelläkävijäkunnat erottuvat. Parasta on se, että hyvä some-rekrytointi ei riipu kunnan koosta tai resursseista, vaan kyvykkyydestä, rohkeudesta ja huumorista, Aro toteaa.

Aro pitää hyvänä esimerkkinä kekseliäisyydestä ilmoitusta, jolla pieni satakuntalainen Merikarvian kunta haki viime syksynä uutta kunnanjohtajaa verkkosivuillaan ja Facebookissa. Ilmoituksen teksti kuului: ”Merikarvian kunta hakee uutta chiefiä. Voisitko se olla sinä?” Taustalla olivat iäkkään intiaanipäällikön kasvot.

Aro toteaa, että somen ilmoitukset vaativat kirkkaampaa ja terävämpää otetta kuin perinteiset ilmoitukset printtimediassa. Onnistunut ilmoitus voi kuitenkin sosiaalisen median kanavien kautta saada paljon suuremman huomioarvon kuin printissä.

Mitä tulee viime aikoina kulttuurisesta omimisesta käytyyn keskusteluun, saa päällikköilmoitus puhtaat paperit.

-Tässähän ei kukaan teeskentele kuuluvansa alkuperäisväestöön, vaan kuvassa on aito päällikkö, joka esitetään kunnioittavassa sävyssä, Katleena Kortesuo toteaa.

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

29.9.2020

Fingerpori

comic