Uutiset

Kuka on vanhan sillan kapteeni? Italia etsii vastuullisia Morandi-sillan romahdukseen – eikä EU enää kelpaa syntipukiksi

Kun loistoristeilijä Costa Concordia ajettiin karille ja palautettiin hylkynä Genovan satamaan, kaikki tiesivät syyllisen nimen. Nyt Kolumbuksen syntymäkaupungissa ihmetellään vanhan sillan rauniota, eikä kukaan halua vastuuseen.
Toimittaja Maija Salmi ja kuvaaja Toni Repo Genovassa

Muutama vuosi sitten risteilyalus Costa Concordia tuotiin romuttuneena Genovan satamaan Italiassa. Kolumbuksen syntymäkaupunki joutui pitkään katselemaan jättimäistä entistä loistoristeilijää, jonka kumonneessa turmassa kuoli 32 ihmistä.

Historian kalleimmassa haverissa menehtyi lähes yhtä monta ihmistä kuin nyt tiistaina tapahtuneessa Genovan Morandi-sillan romahduksessa. Sillan raunioista etsitään yhä uhreja, joista kuolleeksi on todettu ainakin 38 henkeä. Vielä 15–20 saattaa olla löytämättä.

Concordian katastrofissa vastuullisia ei tarvinnut kauan etsiä. Laivan ajoi karille vastuuton kapteeni Francesco Schettino. Vastuuta pakoillut hurjastelija tuomittiin myöhemmin 16 vuodeksi vankeuteen.

Nyt tilanne on Italiassa erilainen. Kuka on kasvaneen liikennemäärän alla väsyneen vanhan sillan kapteeni? Kenelle kuuluu vastuu?

Kysymyksiin on etsitty kiivaasti vastauksia turman jälkeisinä päivinä.

Turvallisuus muistetaan vasta, kun jotain sattuu

Tavallisten kansalaisten kanssa keskustellessa mielipide on lähes yksimielinen: silta oli huonossa kunnossa eikä siitä pidetty huolta, vaikka romahdusvaara oli tiedossa.

Esimerkiksi Viiden tähden liike -populistipuolueen perustaja Peppe Grillo viittasi vuonna 2013 kintaalla varoituksiin sillan kunnosta.

Tiedossa oli myös, että täysin samalla tavalla rakennettuja siltoja on maailmassa kolme, joista kaksi oli pettänyt.

Italialaisen yhteystoimittajani mukaan tapaus on klassinen esimerkki siitä, miten ongelmiin kiinnitetään huomiota vasta, kun jotain tapahtuu.

Tällä kertaa kymmenien piti kuolla ennen kuin Italiassa alettiin miettiä siltojen turvallisuuden parantamista. Moni tosin epäilee, että tästäkään tapauksesta ei oteta opiksi.

“EU on antanut Italialle 2,5 miljardia väyliin”

Italiassa on viimeisten viiden vuoden aikana tapahtunut lukuisia siltaturmia. Morandi-sillan romahdus on niistä fataalein, mutta ainutlaatuiseksi onnettomuutta ei voi tilastojen valossa kutsua muuten kuin uhrimäärän ja tuhon dramaattisuuden osalta.

Kansa syyttää poliitikkoja ja poliitikot sillan omistavaa moottoritieyhtiötä sekä tietenkin EU:ta.

Italian varapresidentin ja sisäministerin Matteo Salvinin mukaan juuri EU ei ole antanut Italialle tarpeeksi rahaa infrastruktuurin ylläpitoon.

Salvini on tunnettu EU-kriittisistä lausunnoistaan, joita EU harvoin vaivautuu kommentoimaan.

EU:n asettaminen vastuuseen siltaturmasta on poikkeus.

– On ihmiselle ominaista etsiä syyllistä, kun tapahtuu tämänkaltainen hirveä onnettomuus. Silti pitää muistaa faktat: viimeisten seitsemän vuoden aikana EU on antanut yksin aluerahoista Italialle 2,5 miljardia euroa teiden ja rautatieverkoston ylläpitoon, twiittasi EU:n budjetista ja henkilöstöstä vastaava komissaari Günther Oettinger.

Lisäksi hän muistutti, että EU hyväksyi vain neljä kuukautta sitten Italian infrastruktuuriin suunnatun 8,5 miljardin euron investointisuunnitelman.

Varsinainen tutkinta alkaa ensi viikolla

Lauantaina Italiassa keskitytään muistamaan turman uhreja.

Ensi viikolla alkaa todellinen selvitystyö, joka voi kestää kuukausia. Epäselvää on myös, mitä tapahtuu romahtaneen sillan pystyssä oleville osille tai sillan alapuolelle sijaitseville ihmisten kodeille.

Toivoa sopii, että Italian nuori hallitus keskittyy pian muuhunkin kuin vastuun siirtämiseen toisille.

Kirjoittaja on Lännen Median toimittaja, joka on raportoinut Italian siltaturmasta tiistaista alkaen paikan päältä.

Fingerpori

comic

Uusimmat